چرا حضور داعش در افغانستان، در حال گسترش است؟

آناتولی آنتونوف، معاون وزیر دفاع روسیه گفته است که از سی و چهار ولایت افغانستان، داعش در بیست و پنج ولایت آن حضور دارد.

ISIS-mass-explosion-in-Khorasanاو به خبرگزاری ریا نووستی گفته است که این موضوع نگران کننده است و باید تدابیر روی دست گرفته شود.

در همین حال، روزنامه کمرسانت چاپ روسیه نیز در تحلیلی به این موضوع پرداخته و نویسنده گفته است که تحولات افغانستان وارد فصل تازه‌یی شده و بیشتر از گذشته شباهت‌هایی با عراق و سوریه کسب کرده است.

گزارشها درباره تصرف مناطق وسیع در قسمت شرقی افغانستان (جلال آباد) با پخش اطلاعات درباره مرگ ملا منصور، رهبر طالبان و مخالف ادغام طالبان به داعش، مصادف شد.

نویسنده این مقاله افزوده که ایجاد تکیه گاه داعش در افغانستان و روی آوردن طالبان به طرح خلافت جهانی به معنی نزدیک شدن سریع خطر افراطی به مرزهای جامعه مشترک المنافع است.

او گفته، در شرایطی که امریکا و شرکای بین المللی او نمی خواهند با روسیه در مورد مهار تروریزم و مبارزه با آن در سازمان پیمان امنیت جمعی تعامل کنند، گسترش داعش در افغانستان امری بدیهی است و این خطر به شدت افزایش یافته است.

در حالی که وزیران ناتو در ملاقات اخیر خود در بروکسل خطر نفوذ داعش در افغانستان را ناچیز دانستند، روسیه در این مورد نظر دیگری دارد.

برای مثال، آناتولی آنتونوف معاون وزیر دفاع روسیه در مصاحبه با خبرگزاری ریا نووستی اظهار داشت که داعش در ۲۵ از ۳۴ استان افغانستان مستقر شده است.

نویسنده تاریخچه رسیدن ملا منصور به ریاست طالبان را یادآوری کرده و تأکید می کند که پخش اطلاعات درباره مرگ واقعی یا تخیلی ملا منصور نشان می دهد که نفوذ طرفداران پیوستن طالبان به داعش رشد کرده است و اینکه جنبش طالبان افغانستان بالاخره عضو خلافتی که در سوریه و عراق راه اندازی شده، خواهد گردید.

مطالب مرتبط