خوش‌بینی‌ها از برقراری آتش‌‎بس در یمن

گزارش‌ها از یمن حاکی است که طرف‌های درگیر در این کشور توافق کرده اند که در جریان یک هفته آینده، مذاکراتی را در مورد برقراری آتش بس آغاز کنند.

290380قرار است نشستی در این مورد در سویس برگزار شود و دو طرف توافق کرده اند که در جریان نشست، حتا یک مرمی نیز فیر نکنند.

دفتر عبدربه منصور هادی، رییس جمهور یمن، اعلام کرد که از روز دوشنبه میان دولت و مخالفان مسلح آن که از قبایل حوثی هستند، به مدت یک هفته آتش بس برقرار می‌شود.

از فردای آتش بس یعنی از روز سه شنبه (۱۵ دسامبر) مذاکره نمایندگان دولت و شورشیان حوثی شروع می‌شود.

این مذاکرات به ابتکار سازمان ملل متحد برگزار می‌شود.

یک سخنگوی شورشیان حوثی توافق آتش بس را تایید کرد.

محمد عبدالسلام گفت شورشیان با این آتش‌بس موافقت کرده‌اند تا از رنج و درد مردم کاسته شود و از امدادهای انسانی برخوردار شوند.

در یمن از آغاز سال جاری میلادی نبردهای سنگینی میان نیروهای مسلح هوادار عبدربه منصور هادی، ریيس‌جمهوری یمن از یکسو و شورشیان حوثی از دیگر سو در جریان است.

در سپتامبر ۲۰۱۴ شورشیان ضددولتی “حوثی” که به کیشی نزدیک به مذهب شیعه باور دارند، با پشتیبانی نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح، رییس جمهور سابق، بر صنعا پایتخت یمن مسلط شدند و به سوی مناطق دیگر پیش رفتند. منصورهادی رئیس جمهور ناگزیر به فرار به عربستان شد.

از ماه مارچ سال جاری میلادی ایتلافی از کشورهای عرب منطقه به رهبری عربستان سعودی حملات هوایی علیه شورشیان یمن را شروع کرد.

عربستان اعلام کرد که قصد دارد تمام عناصری که “با حمایت بیگانگان” حکومت یمن را متزلزل کرده‌اند نابود کند و رئیس جمهور منصورهادی را به قدرت برگرداند.

مطالب مرتبط