رییس جمهور برای شرکت در مراسم شروع ساخت پایپ‌لین «تاپی» به ترکمستان رفت

رییس جمهور محمد اشرف غنی امروز در مراسم ساخت پایپ لین پروژه تاپی همراه با شماری از وزیران کابینه و مقام‌های دیگر دولتی عازم عشق آباد پایتخت ترکمستان شد.
12291737_897973063612270_4445227630681510917_oدفتر ریاست جمهور با نشر خبرنامه‌ای از این سفر اشرف غنی به ترکمستان معلومات داده است.

به گفته این منبع، رییس جمهور را در این سفر، اکلیل حکیمی وزیرمالیه، همایون قیومی مشاور ارشد او، داوودشاه صبا وزیرمعاون و پترولیم، علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب، محمد همایون رسا وزیر تجارت، اسدالله ضمیر وزیر زارعت، شاکرکارگر مشاور رییس جمهور در امور آسیای میانه و والی‌های هرات و فاریاب همرای می‌نمایند.

این سفر رییس جمهور به ترکمستان دو روز به طول می‌کشد او بعد از شرکت در مراسم آغاز ساخت پایپ لین تاپی با قربان‌بردی محمداف رییس جمهور ترکمستان نیز دیدار می‌نماید.

انتقال گاز ترکمستان از خاک افغانستان، پاکستان به هند که به نام پروژه تاپی یاد می‌شود، توافق نامه انتقال آن میان این سه کشور چند سال پیش به امضا رسیده بو د،اکنون کار عملی ساخت پایپ لین آن از ترکمستان آغاز می‌شود.

با شروع شدن کار ساخت این پایپ لین که طول مجموعی آن از ترکمستان تا هند 1800 کیلومتر می‌باشد و 735 کیلومتر آن از خاک افغانستان می‌گذرد، باعث ایجاد صدها شغل برای کارگران کشور می‌گردد.
همچنان با ختم کار آن افغانستان می‌تواند در ده سال اول 500 میلیارد مترمکعب، در ده سال دوم یک میلیاردمترمکعب و در ده سال سوم یک و نیم میلیارد مترمکعب گاز را خریداری نماید و سبب می‌شود که قیمت گاز در افغانستان کاهش یابد.

خبرنامه ریاست جمهوری افزوده، رییس جمهور در این سفر در کنفرانس «پالیسی‌های بی‌طرفانه همکاری‌های بین المللی در عرصه صلح،امنیت و پیشرفت» که در عشق آباد برگزار می‌گردد نیز شرکت کرده و سخنرانی خواهد داشت.

مطالب مرتبط