غنی: از اداره امنیت ملی، استفاده سیاسی نمی‌کنم

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری کشور گفته است که امریکا، پاکستان، چین و افغانستان توافق کرده اند که مذاکرات صلح را همچنان ادامه بدهند.

Hagel Announces Additional US Troops For Afghanistan

او که امروز (جمعه) گزارش سفرش به پاکستان را ارایه می کرد گفت که قرار است در ماه آینده کارهایی در زمینه مذاکرات صلح و از سر گیری گفت و گوها انجام شود.

سفر رییس جمهور در پاکستان واکنش های گسترده را در پی داشت؛ اما غنی گفت: “بزرگترین دستاورد نشست قلب آسیا این بود که بلاخره پاکستان توافق کرد تا بر در برابر گروه‌هایی که نمی‌خواهند سلاح خود را به زمین بگذارند اقدام کند.”

به گفته‌ی غنی، افغانستان می‌خواهد تا “ملامت” کردن را ختم کند و فضای اعتماد را با پاکستان ایجاد کند اما ما باید “محتاطانه، امیدوار باشیم.”

وی بیان داشت که مسله‌ی مبارزه با دهشت افگنی در نشست قلب آسیا از سوی هیات افغانستان مطرح شد و این را واضح ساختند که قدم‌های عملی در این راستا باید برداشته شود.

اسلام آباد پاکستان هفته جاری میزبان نشست قلب آسیا بود.

افغانستان، چین، امریکا، پاکستان و ایران نشست های دو جانبه و چند جانبه ای را نیز داشتند و گفته می شود که تمام کشورها پشتیانی خود را از گفت و گوهای صلح افغانستان اعلام کرده اند.

با این حال، رییس جمهور امروز به خبرنگاران گفت که روابط بر بنیاد اعتماد نه بل بر بنیاد منافع می‌باشد.

وی تصریح کرد: “ما باید یک سطح معتدل را در روابط خود با دیگر کشورها انتخاب کنیم.”

رییس جمهور غنی اظهار داشت که در نشست قلب آسیا تلاش شد تا یک اجماع ایجاد شود و وعده‌ها عملی شوند.

رییس جمهور ادامه داد: “ما تلاش داریم تا افغانستان را با وصل کردن آن به کشورهای منطقه واقعاً با قلب آسیا تبدیل کنیم. در حاشیه‌ی این نشست ما ملاقات‌هایی با رهبران جهان داشتیم.”

وی گفت که دهشت افگنی نه تنها تهدیدی برای افغانستان بل برای تمام منطقه و جهان می‌باشد و جامعه‌ی جهانی این را دید افغانستان را در باره‌ی پذیرفته است.

وی بیان داشت که جهان می‌داند که افغانستان دهشت افگنان را تمویل و تربیه نکرده و پرورش نداده است.

غنی اضافه کرد: “افغان‌ها از قدرت‌های جهان می‌خواهند تا با افغانستا کار کنند و برای حل مشکلات راه حل پیدا کنند. ما می‌خواهیم مشکل مداخله در امور افغان‌ها را حل کنیم.”

او گفت: “ما کسانی را که صلح می‌خواهند می‌پذیریم اما با کسانی که برای دیگران کارمی‌کنند مبارزه خواهیم کرد. این پیام روشن ماست.”

وی تصریح کرد که این مسله در نشست قلب آسیا برجسته ساخته شد که افغانستان صلح دوامدار، عادلانه و با عزت می‌خواهد.

در پاسخ به یک پرسش وی گفت: “طالبان از گروه‌های مختلف تشکیل شده اند. حالا وقت آن است تا این گروه صلح را به آغوش گیرد. این کار سال‌ها را نه بل هفته‌ها را در برخواهد گرفت.”

وی گفت که امریکا و چین تعهد کرده اند تا صلح در افغانستان به گونه‌ی دوامدار حمایت کنند.

مطالب مرتبط

یک نظر

  1. نبایدما خوش باور به وعده های پاکستان امریکا و چین باشیم پاکستان چهل سال است پیهم دروغ به افغانستان میگوید چرا پرویز مشرف اقرار کرد گفت استخبارات ما تروریستان تربیه وبه افغانستانبخاطر بمب گذاری روان می کردیمامریکا و ناتو کاملا اقف هستند اما هیچ عملی با و جودیه پیمان امنتی با ایشان امضا شده در حقیقت یک کاغذ باطله است هیچ کشور عکس العمل در مقابل خیانت ها و مداخله پاکستان از خود نشان نمیدهند جای هیچ سوال در خیانت و تعهد پاکستان نیست. باید دولت و مردم افغانستان درین مدت دوست راستکار و دو رویه خود را بدررستی شناخته باشد

    امریکا هم دوست صادق و راستکار به افغانستان نیست اگر پاکستان چهل سال به افغانستان خیانت کرده دروغ گفته امریکا پانزده سال هم به افغانستان دروغ گفته صادق و راستگار دوست قابل اعتماد نیست در مدت پانزده سال قوای هواهی و زمینی مارا قسمیکه یک کشور ضرورت دارد نساخت طیارات جنگی و دافع هوا قطعا نداریم کشور ما را مانند قبر ملا نصرالدین ساخته یک طرف آن قفل است سه طرف بروی رفت و آمد همه تروریست ها باز است هر کس از هر طرف داخل کشور شودکسی خبر نیست اگر امریکا صادقانه کمک میکرد که نکرد کشور ما یک نیروی هواهی مدرن و دافع هواهی قوی میداشت کشور ما در چنین حالت قرار نمیداشت صرف نیرو های غیور سر بکف امنیتی کشور با ریختاندن خون خود از وجب وجب خاک دفاع مردانه کردند حقیقتا قابل افتخار هر افغان با شهامت و با ناموس است چین هم تا حال چندین قرار داد را به افغانستان امضا کرده بعدتر شانه خالی کرد مانند مس عینک و تکمیل راه ابریشم بعدأ یک جانبه قرارداد و پروتوکول را فسخ کرد امریکا از دید عینک پاکستان با مابرخورد میکند این نوع دوستی نیمبند بدرد افغانستان نمیخورد دوست راست صادق به افغانستان دولت هند است کمک های صادقانه مثمر در بخش تعلیم تربیه افراد ملکی و نظامی و ساختمان زیر بنایی همه عرصه طرف یاز کشورانجام دادند حقیقتأ دوست قابل افتخار افغانستان است. حاجی صبور