چین از روند آشتی افغانستان اعلام حمایت کرد

دولت چین تاکید کرده است که از آغاز دوباره‌ی گفت‌وگوهای صلح افغانستان و روند آشتی این کشور پشتیانی می‌کند.

1f7dddac-2287-494e-bd04-aa75875d8720شینهوا گزارش داده که وانگ یی، وزیر امور خارجه چین دیروز (چهارشنبه) گفته که کشورش مایل است از افغانستان در احیای روند متوقف شده آشتی و مصالحه در این کشور جنگ زده حمایت کند.

وانگ یی این مطالب را در دیدار با آنتونی بلینکن، معاون وزیر امور خارجه امریکا در حاشیه اجلاس منطقه‌یی اسلام آباد بیان کرد.

این نشست عمدتا بر صلح، امنیت و توسعه اقتصادی در افغانستان متمرکز بود.

وانگ یی گفته است که همکاری چین – امریکا در خصوص موضوع افغانستان بخشی از همکاری راهبردی جهانی آنها را تشکیل می دهد و در راستای منافع راهبردی مشترک دو ملت است.

او گفت: ” چین مایل است با امریکا به منظور تقویت ارتباطات و همکاری ها، مشارکت در روند بازسازی و توسعه افغانستان، حمایت از احیای روند مصالحه و آشتی افغانستان، ترغیب افغانستان به بهبود روابط خود با پاکستان و کمک به این کشور در محقق کردن هر چه زودتر صلح، ثبات و شکوفایی همکاری کند.”

وزیر امور خارجه چین از دو طرف خواست نتایج ثمربخشی را که طی سفر شی جینپینگ رئیس جمهور چین به امریکا در ماه سپتامبر به دست آمد و همچنین توافق سران دو کشور در حاشیه کنفرانس اخیر آب و هوایی پاریس، اجرا کنند.

وانگ یی از دو طرف خواست هماهنگی ها و همکاری ها را در زمینه های مهم و در خصوص مسائل منطقه ای و بین المللی برای اطمینان خاطر یافتن از توسعه روابط دو جانبه پیش ببرند.

مطالب مرتبط

یک نظر

  1. به خاطر صداقت در عمل پاکستان بسیار بسیار مشکل است باور کرد چرا بیش از سه دهه زمامداران و نظامی های پاکستان به کرات به افغانستان و جهان مکرر دروغ گفته اند باید به خاطر صداقت خود پاکستان به حضور داشت نماینده امریکا و چین و هندو سازمان ملل متحد رسمأ تعهد کند به افغانستان صادقانه مانند یک همسایه خوب کار میکنم در امورات داخلی افغانستان هیچ نوع مداخله نمیکنم گروپ های تروریست طالبان در پاکستان ترین و تربیه و تجهز میشوند سپس به خاطر تخریب کاری روان میشوند کمپ ها و مراکز شان را می بندم و زخمی های شان را در شفاخانه های پاکستان تداوی نمیکنم جلوگیری از افراد گروپ های مذهبی پاکستان بنام جهاد به خاطر بمب تخریب مکتب سرک ومساجد و شفاخانه وغیره اماکن و ترور شخصیت های افغانستان به اشاره استخبارات پاکستان می آیند بصورت قطعی جلوگیری میکنم.و در عمل ثابت میکنم دیگر از صدور تربیه و تجهیز تروریست کاملأ دست بردار میشوم باید در پهلو امضا نواز شریف رهبر نظامی پاکستان هم امضا کند یک کاپی سند را به کسانیکه مانند نمایند چین امریکا هند و نمایند سازمان ملل محتد تسلیم نماید. درین صورت که چنین سند رسمی دهد میشود پنجاه فیصد به سخنان رهبران پاکستان باور کرد در غیر آن وقت تلف کردن است قطع رابط بسیار به نفع افغانستان است به این خوش باوری خود را فریب دادند بغیر پشیمانی تلف وقت بیشتر دیگر چیز نصیب ما نمیشود .حاجی صبور