درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی حضور ترکیه در سوریه و عراق

افزایش تنش میان مسکو و انقره، سرانجام روسیه را واداشت تا از شورای امنیت سازمان ملل متحد بخواهد که چگونگی حضور ترکیه در سوریه و عراق را بررسی کند.

56628138b4fa67.41803839

روسیه از این شورا خواسته تا جلسه اضطراری تشکیل دهد و به گونه غیر رسمی و محرمانه این مموضوع را بررسی کند.

شورای امنیت سازمان ملل روز سه‌شنبه (۸ دسامبر) به درخواست روسیه پشت درهای بسته در جلسه‌ای محرمانه به بررسی عملیات نظامی ترکیه در سوریه و عراق نشست.

ریاست این جلسه بر عهده امریکا بود که در ماه دسامبر ریاست دوره‌ای این شورا را برعهده دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیتر لیچف، نماینده روسیه در سازمان ملل، در این باره گفت: «ما از شورای امنیت می‌خواهیم که به ما بگوید چه اتفاقاتی در منطقه در حال رخ دادن است.»

به اعتقاد او که کشورش درگیر جدالی سیاسی با ترکیه بر سر سرنگون کردن جنگنده روسی است “همه کشورهایی که مشغول عملیات نظامی در منطقه‌اند باید اقدامات خود را در هماهنگی با کشور میزبان انجام دهند.”

پیتر لیچف گفت که کشورش از شورای امنیت انتظار ندارد که در این موضوع وارد عمل شود و واکنش نشان دهد و بحث بر سر این موضوع را کافی می‌داند.

از زمان سرنگون کردن جنگنده روسی توسط جت‌های اف ۱۶ ترکیه به خاطر نقض حریم هوایی این کشور، روابط انقره و مسکو تیره و تار، و جدال لفظی میان رهبران ترکیه و روسیه تندتر از همیشه شده است.

روسیه تحریم‌هایی علیه ترکیه اعمال کرده و با منع واردات برخی اقلام خوراکی و منع فروش بسته‌های مسافرت به ترکیه برای شهروندان روس، آسیب‌های چشمگیری به اقتصاد متکی به توریسم ترکیه وارد کرده است.

احمد داوداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه در واکنش به این اقدامات کرملین گفته که کشورش اقداماتی تلافی‌جویانه را در دستور کار قرار خواهد داد.

در همین حال، بغداد از ترکیه خواسته است که نیروهایش را از شمال این کشور خارج کند.

ترکیه به تازگی نزدیک به ۳۰۰ نیروی نظامی و ۲۰ تانک در این منطقه از عراق مستقر کرده است.

مطالب مرتبط