تاجیکستان نورش را به افغانستان قطع کرد

رسانه‌های تاجیکستان گزارش داده اند که این کشور با فرا رسیدن فصل سرما و افزایش نیازمندی مردم تاجیکستان به برق، این کشور برق خود را به افغانستان و قرقیزستان قطع کرده است.

124049799

قیرتاک، رسانه‌ی داخلی تاجیکستان گزارش داده که همزمان با فراگیر شدن موج جدید سرما در کشورهای آسیای مرکزی، تاجیکستان برخلاف وعده‌های داده شده، برق ارسالی به کشورهای قرقیزستان و  افغانستان را متوقف کرد.

تاجیکستان دلیل این اقدام خود را کمبود انرژی داخلی و شروع فصل سرما در این کشور عنوان کرده و گفته است، در زمان‌های سرد اواخر خزان و زمستان امکانی برای صادرات به خارج از کشور ندارد.

در همین حال، دفتر انرژی تاجیکستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، تمام نیروگاه‌ها در تاجیکستان به صورت روزانه حدود 45 میلیون کیلو وات ساعت برق تولید می‌کنند که بخش اعظم حجم تولید شده را در بخش‌های صنعتی و مصارف خانگی صرف می‌شود و این مقدار پاسخگوی صادرات به دیگر کشورها نیست.

در این اطلاعیه آمده است، در سال جاری، تاجیکستان به مدت 10 ماه بیش از 1.2 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید شده در نیروگاه‌های این کشور را صادر کرده است اما با توجه به افزایش تقاضای داخلی، فعلا صادرات مازاد انرژی برق، در دستور کار نیست.

در همین حال گزارش می‌شود، قرقیزستان با مشکل کمبود آب در مخازن نیروگاه‌های برق-آبی خود مواجه است و کمبود برق در این کشور تا سال 2017 به پنج میلیارد کیلووات خواهد رسید.

این خبر در حالی اعلام می‌شود که طی سالهای گذشته تاجیکستان همواره نسبت به تامین برق مورد نیاز بخش‌هایی از افغانستان قول‌هایی به مقامات کشور داده است اما هر ساله و با آغاز فصل سرما، مجدداً صادرات برق به این کشور با اختلال مواجه می‌شود.

هم‌اکنون به دلیل نوسان میزان ورود آب به سدهای نیروگاه‌های برق آبی تاجیکستان، این کشور در فصل سرما با کمبود شدید برق و در تابستان با افزایش تولید آن روبه‌رو می‌شود.

تا اکنون ریاست برشنا و وزارت آب و برق افغانستان در این مورد ابراز نظر نکرده است.

مطالب مرتبط