غنی در قلب آسیا: از کهنه‌گی القاعده، داعش پدید آمد

کنفرانس پروسه‌ی استانبول (قلب آسیا) از دیروز در اسلام آباد پایتخت پاکستان با حضور وزاری خارجه ۱۰ کشور آسیایی برگزار شد.

CVw2GxHUYAAzbRj.jpg largeدر این نشست نواز شریف، نخست وزیر پاکستان گفت که قلب آسیا برای کشورهای منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است و باید در این نشست در مورد ساخت زیربناها در منطقه بحث و گفت‌وگو شود.

آقای شریف می‌گوید که برگزاری این کنفرانس در جلوگیری از تهددیدهای امنیتی تاثیر گذار خواهد بود و کشورهای منطقه باید به گونه‌ی مشترک علیه تروریزم در منطقه مبارزه کنند.

او همچنان به روابط دیرینه‌ و مشترکات فرهنگی پاکستان با افغانستان اشاره کرد و گفت، ما از دولت افغانستان که شکل قانونی روی کار آمده است حمایت خواهیم کرد.

به گفته‌ی او، پاکستان در بخش مبارزه با تروریزم در منطقه، با دولت افغانستان همکاری خواهد کرد.

این نشست برای افغانستان و پاکستان از اهمیت زیادی برخورد دار است، برای رفع تیره‌گی‌ها در روابط این دو کشور و همچنان برای مبارزه با ترورزیم و دشت افگانان در خاک افغانستان و پاکستان، از این رو دولت افغانستان و پاکستان در تلاش ایجاد یک روابط مستحکم بین هم هستند.

رییس جهموری غنی نیز در این نشست به حوادث اخیر کشور پاکستان و مهاجر شدن ۵۰۰۰ هزار شهروند پاکستانی به افغانستان اشاره کرد.

آقای غنی نخست در کنفرانس قلب آسیا در مورد برنامه‌های برزگی چون پایپ لاین گاز از ترکمنستان، بندر چهابهار ایران و ایجاد خط آهن به همکاری کشور چین که در منطقه در حال اجرا است و افغانستان نقش اساسی در آن دارد صحبت کرد.

رییس جهمور کشور همچنان می‌گوید هدف اصلی ما صلح است که باید هرچه زودتر در منطقه تامین شود.

به گفته‌ی او طالبان از لحاظ اخلاقی به یک پدیده جهانی تبدیل شده است و باید تمام کشورهای منطقه به طور مشترک علیه تروریزم در منطقه مبارزه کنیم.

او تاکید کرده است که از کهنه‌گی گروه القاعده، شبکه‌ی تروریستی جدید موسوم به داعش ظهور کرده است.

رییس جمهور همچنان گفت که کشورهای عضو قلب آسیا باید در مورد هماهنگی بیشتر در بخش مبارزه با تروریزم و تحول بزرگ مالی در منطقه تلاش کنند.

آقای غنی در ادامه گفت تا حال ۴۰ عملیات ویژه‌ را بر مواضع دهشت افگنان در افغانستان انجام شده و از این پس نیروهای بین‌المللی نقش نظامی در افغانستان ندارند.

کنفرانس قلب آسیا با حضور کشور ۱۷ کشور آسیایی در اسلام آباد برگزار شده که برای دو روز ادامه خواهد داشت، دراین کنفرانس از وزرای خارجه ۱۰ کشور اشتراک کرده اند و هفت کشور دیگر دیپلومات‌های خود را به این کنفرانس فرستاده اند.

مطالب مرتبط