خانه مد «لمن» در کابل،در تلاش خوش پوش‌شدن افغان‌هاست

خانه فیشنی به نام لمن در کابل آغاز به کار کرده و لباس‌هایی که این گارگاه تولید می‌کند ترکیبی از الگوی پوشش افغانی و اروپایی‌ است  و با مارک همین نام، «لمن» (در زبان پشتو به معنای دامن) به بازار عرضه می‌شود.

 151208105300_kabul_fashion_624x351_bbc_nocreditبنیان‌گزار این خانه مد خالد وردک یک جوان افغان است در سال 2007 از دانشگاه امریکای در کابل فارغ شده و بعد در جستجوی ادامه تحصیل به اروپا رفته است و در  دانشگاهی به نام متروپولیتن انگلستان یک سال برای شامل شدن در رشته انجنیری درس خوانده است. اما رشته‌اش را ادامه نداده خود را به کالج فیشن لندن در رشته‌ای طراحی لباس شامل ساخته و بعد از فراغت از آن مرکز به کابل آمده است.

پدر خالد در ولایت میدان وردک جایی که تلاش‌ها برای تحصیل و آموزش وجود دارد و هم گرایش‌های افراط گرایی مذهبی در آن به قوت خویش باقی است، به شغل کشاورزی مشغول است. پدر خالد آرزو داشته که پسرش در رشته  انجنیری تحصیل کند و از این‌که خالد در رشته طراحی لباس و مد تحصیل کرده برایش خوش آیند نبوده است اما پسرش را در کارش حمایت می‌کند.

خالد وردک باهمکاری یک دوست خویش به نام راهبه رحیمی که در امریکا در رشته‌ای تجارت تحصیل کرده با هزینه کردن هشتاد هزار دالر( 5.3 میلیون افغانی) خانه فیشن لمن را در کابل بنیاد گزاری کرده است. اکنون این مرکز در حدود  40 کارمند دارد.

خالد وردک در مراسم بازگشایی خانه مد « لمن » به کاوون خاموش گزارشگر بی بی سی گفت است: «انسان‌ها در نگاه اول از شیوه لباس پوشیدن مورد قضاوت قرار می‌گیرند، هدف ما این است به افغان‌ها بگوییم که چیز خوب بپوشند».

بانو راهبه همکاری خالد وردک که اکنون رییس این خانه مد می‌باشد باور دارد که افغانستان باید همگام با سایر کشورها در مسیر تغییر و نوگرای گام بردارد.

فعالیت خالد وردک و همکارانش نشان می‌دهد که جوانان افغانستان به دنبال نوگرایی هستند و تلاش دارند که جامعه و فرهنگ شان را از عرصه سیاست گرفته تا باورهای فرهنگی و الگوهای پوشش تغییر دهند.

هرچند لباس‌های خانه مد «لمن» با هزینه‌ای بالا تولید می‌گردد. اما این گام خوبی است که الگوی پوشش افغان‌ها به روز شود.

مطالب مرتبط