پاکستان از تروریستان حمایت نکند، افغانستان آرام می‌شود

حکمت خلیل کرزی، معین سیاسی وزارت امور خارجه‌ی کشور در مراسم افتتاحیه نشست کشورهای قلب آسیا در اسلام‌آباد گفت: “قطع حمایت از هراس‌افگنان، راه آمدن ثبات در افغانستان را هموار می‌کند.”

paki-taliba

آقای کرزی تاکید کرد، تا زمانی که حمایت‌های فکری، مالی، لوژستیکی و ایدیولژیکی از هراس‌افگنان پایان نیابد، امکان تامین ثبات در افغانستان وجود ندارد.

به گفته‌ی او، افغانستان در سمت تسهیل کننده می‌تواند اقتصاد شگوفا و خوبی را در منطقه به وجود آورد.

نشست کشورهای قلب آسیا از امروز (سه‌شنبه) در اسلام آباد آغاز شد، قرار است فردا این نشست در سطح وزیران خارجه در حمایت از افغانستان ادامه یابد.

قرار است فردا رییس جمهور غنی به پاکستان سفر کند و در حاشیه ظاهرا نشست‌های دو جانبه و چند جانبه نیز برگزار خواهد شد.

در همین حال، سرتاج عزیز، مشاور امنیتی و امور خارجی نخست وزیر پاکستان گفته است که کشورش برای تامین صلح در افغانستان متعهد است.

او پیشتر گفته بود که راه حل مشکلات امنیتی در افغانستان همکاری مشترک میان کابل و اسلام‌آباد است و افغانستان باید از ادبیات تند در برابر پاکستان دست بردارد.

این نشست در تیره‌ترین روزهای روابط میان کابل و اسلام آباد برگزار شده است.

بربنیاد توافق پیشین، این نشست را حکمت خلیل کرزی، معین سیاسی وزارت خارجه کشور و سرتاج عزیز، مشاور امنیت ملی نخست وزیر پاکستان آغاز کردند.

در این نشست، نمایندگان بلندپایه کشورهای مهم منطقه از جمله هند، ترکیه، عربستان سعودی، قطر، امارات متحد عربی، ایران و چین هم شرکت کرده اند.

حاضران در این نشست دو روزه، در باره جستجوی راهکارها برای تامین صلح، رشد همکارهای اقتصادی از جمله برای انتقال انرژی، تقویت زیربناها و سرمایه گذاری بر پروژه‌های سودآور منطقه‌یی بحث خواهند کرد.

البته، آگاهان می‌گویند، این نشست فرصت تازه‌یی را برای پاکستان فراهم می‌سازد که در کنار تعهد برای مبارزه با هراس‌افگنی، وعده بدهد که گام‌های عملی برای تامین صلح در کشور بر می‌دارد.

مطالب مرتبط