شکایت‌ها از یک مقام امنیتی غزنی در استخراج طلای زرکشان و همکاری با تروریستان

براساس گزارش‌ها فرمانده امنیه ولسوالی مقر ولایت غزنی با استفاده از موقف‌اش دست به قاچاق چوب چهار تراش و استخراج خودسرانه‌ای معدن طلای زرکشان می‌زند و برای این اعمال غیرقانونی با طالبان نیز همکاری دارند.

حاجی-محمد-425x300

خبرگزاری مرکزی در یک گزارش تحقیقی این اعمال حاجی محمد فرمانده امنیه ولسوالی مقر ولایت غزنی را فاش کرده است.

این منبع، با  با ده تن از بزرگان ولسوالی مقر و شماری از مسوولین ولایت غزنی مصاحبه انجام داده و جزئیات این عملکردهای فرمانده امنیه ولسوالی مقر را به نشر رسانده است. در گزارش آمده است «حاجی محمد به قاچاق چوب چارتراش، مواد مخدر و استخراج غیرقانونی معدن طلای زرکشان دست داشته و لاری‌های سلاح و مهمات طالبان و داعش توسط شبکه وی از پاکستان از طریق مرز بدنی به ولسوالی‌های مختلف زابل و غزنی انتقال می‌یابد».

در گزارش گفته شده، مردم ولسوالی مقر از این اعمال غیرقانونی و سو استفاده حاجی محمد به ستوه آمده و در 29 عقرب امسال تظاهرات را برای برکناری او انجام داده است و شورای اجتماعی این ولسوالی به نمایندگی این مردم با استناد هفت مورد  از تخطی‌های حاجی محمد و افرادش در یک مکتوب رسمی به فرماندهی امنیه ولایت غزنی نیز شکایت کرده و نسخه‌ای آن به ریاست اجراییه هم داده است.

این گزارش به نقل از یک مسوول محلی ولایت غزنی گفته است که حاجی محمد با طالبان و شبه نظامیان دیگر تروریستی به نام کماندوی اسلامی در انتقال اسلحه و مهمات آنها از خاک پاکستان همکاری دارد وبا همدستی این او،لاری های مملو از سلاح و مهمات از منطقه بدنی به افغانستان آورده می‌شود و این فرد در توزیع آن به طالبان وافراد داعش در غزنی و ولایت زابل همکاری می‌نماید.

برعلاوه در گزارش گفته شده فرمانده امنیه ولسوالی مقر، با ایجاد پوسته‌ها غیرقانونی برای گرفتن پول از رانندگان در مسیر راه‌ها در ولسوالی گیلان باعث اذیت و آزار مردم می‌گردد از این درک پول زیادی را به دست می‌آورد.

برعلاوه در گزارش خبرگزاری مرکزی به نقل از یک باشنده ولسوالی مقر گفته شده است، افراد حاجی محمد گوسفندانی کوچی‌ها را که ملاتقوا فرمانده طالبان گفته بود در جاغوری ربوده شده، طالبان به خاطر گرفتن آن یک ماه پیش ده تن از مسافران هزاره را از شاهراه کابل ـ قندهار در میان ولسوالی مقر و قلات مرکز زابل ربودند، افراد حاجی محمد فرمانده امنیه ولسوالی مقر این گوسفندان کوچی را ربوده اند، حاجی محمد و افرادش  با این کار می‌خواهد که اختلاف قومی را در منطقه به وجود آورند.

در گزارش گفته شده فرمانده امنیه ولسوالی مقر باوجود این اعمال خلاف، از طرف موسی اکبر زاده والی پشین غزنی و زوار زاهد فرمانده امنیه قبلی این ولایت حمایت می‌شود و این دو فرد از تمامی کارهای خلاف فرمانده امنیه مقر آگاهی دارند و در زمان مسوولیت شان در ولایت غزنی، برای برکناری او کاری را انجام ندادند، زمانی‌که جنرال امیرخیل فرمانده جدید امنیه ولایت غزنی درپی شکایت مردم می‌خواسته حاجی محمد  را برکنار کند سه روز بعد از آن زوار زاهد از پکتیا به غزنی آمده، این فرد  دوباره در وظیفه‌اش ادامه داده است.

باوجودی که این گزارش چند روز می‌شود که منتشر شده است اما تاکنون مسوولان امنیتی غزنی و دولت در مورد اتهام‌های فرمانده امنیه ولسوالی مقر واکنش نشان نداده است.

برای درستی و نادرسی این ادعاها و شکایت‌های که در گزارش خبرگزاری مرکزی به نشر رسیده،خبرگزاری افق با امر امنیت ولایت غزنی در تماس شد و اما امرامنیت غزنی با چند بار تماس به سوال‌های خبرنگارما پاسخ نداد و از دادن اطلاعات خود داری نمود و دلیل آن را که چرا تماس تلفنی را پاسخ نمی‌دهد هم بیان ننمود.

اما یک منبع دیگر رسمی ولایت غزنی این اتهام‌ها در مورد فرمانده امنیه ولسوالی مقر غزنی  را رد نکرده و گفت بعضی از اتهام‌هایش درنهادهای مسوول رسمی و امنیتی مورد توجه قرار دارد و شکایت‌های رسمی هم از طرف مردم صورت گرفته است.

مطالب مرتبط