کمپاین جهانی He forshe در دانشگاه کابل برگزار شد

کمپاین جهانی He Forshe که ازطرف اداره سازمان ملل برای تساوی جندر و توانمند سازی زنان آغاز شده تحت شعار « مرد شجاع برای زنان می‌ایستد» امروز در دانشگاه کابل افتتاح شد.این کمپاین را در افغانستان موسسه‌ای به نام «خط»  اجرا می‌کند.این کمپاین در سراسر جهان مردان را دعوت می‌کند که در برابر تبعیض علیه زنان و برای تحقق برابری جنسیتی مبارزه نمایند و تا زمانی در سراسر جهان ادامه می‌یابد که یک میلیارد مرد در این کمپاین سهم بگیرد و در جامعه و کشورهای شان برای تساوی جنسیتی مبارزه کنند.

حبیب یار

در این کمپاین شخصیت‌های مشهور مانند بارک او باما رییس جمهور امریکا و بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل سهم گرفته است.

قیام الدین امیری رییس این کمپاین در افغانستان گفت « باوجودی که در طول چهارده سال گذشته کارهای زیادی درعرصه‌ای حقوق زنان صورت گرفته است اما هنوز برای رسیدن به یک جامعه‌ای انسان مدار و که تبعیض جنسیتی در آن وجود نداشته باشد فاصله زیاد داریم».

آقای امیری گفت ما برای رفع تبعیض و کمک به توانمدی زنان باید طرز دید مان را تغییردهیم و دست آورد شرکت ما در این برنامه این باشد که بعد از رفتن از آن رفتارها و باورهای مان را نسبت به زنان تغییردهیم.

داکترعبدالرووف گوهری رییس دانشگاه کابل نیز در این برنامه سخنرانی کرد و گفت متعهد است که در دانشگاه کابل تساوی جنسیتی را تحقق عملی دهد. آقای گوهری گفت تنها مردان شجاع نیست زنان هم صفت شجاعت دارد و در این صفت با مردان تفاوت ندارد.

دکترگوهری عدم توجه و اهمیت ندادن به کارهای زنان را در خانواده، یکی از نارسایی و باورهای نادرست شمرد و گفت  ما باید به کار و نقش زنان را در زندگی خانوادگی و اجتماعی اهمیت دهیم.

نجلا جبیب یار رییس سابق انکشاف وصادرات افغانستان از تجربه و دشواری‌های که به عنوان زن در جامعه افغانستان داشته یاد کرده و گفت باید منظور از تساوی جنسیتی این نباشد که تنها به زنان حقوق داده شود بلکه مردان باید برای دفاع از حقوق زنان در جامعه سهم بگیرند.

خانم حبیب یار برای تایید حرف‌هایش از نقش پدرش در رشد و حمایت‌اش درعرصه‌ای تحصیل و کارش یاد کرد و گفت پدرش به عنوان یک مرد وی را یاری کرده که در سخت ترین شرایط کارکرده و توانایی‌هایش را تبارز دهد.

بانو حبیب یار افزود « جامعه افغانستان بیشتر نیاز دارد که مردان انسان گرا و باورمند به حقوق زنان داشته باشد». او از حادثه مرگ فرخنده یاد کرد و گفت اگر در حادثه ای مرگ فرخنده چهارمرد شعاع که به زن احترام می‌داشت در آن جا می‌بود فرخنده آن گونه قربانی نمی‌شد.

 

مطالب مرتبط