سویدن بر اساس برنامه یک میلیارد دالری با افغانستان همکاری می‌کند

ستیفن لووین، نخست وزیر سویدن در دیدار با رییس جمهور غنی تاکید کرده است که کشورش همچنان به ادامه‌ی همکاری در عرصه‌های مختلف متعهد است.

3412151_2048_1152او تاکید کرده است که سویدن در بخش‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با افغانستان همکاری می‌کند و گفت که در ده سال آینده یک پلان کمکی را برای رشد حقوق بشر و انکشاف پروژه‌های اقتصادی در این کشور درنظر خواهد داشت.

آقای لووین، دیروز در نشست خبری مشترک با رییس جمهور گفت: “ما تعهد دراز مدت کمک با افغانستان را داریم. این یک تعهد ده ساله است که هیچ کشور در این زمینه ندارد و سویدن بر اساس این پلان یک میلیارد دالری کمک می‌کند. امروز ما به یک توافق دیگر هم رسیدیم که بیشتر از این وعده ما را پشتیبانی می‌کند. اما تعهد قبلی ما برجای آن باقی است.”

در همین حال، رییس جمهور غنی کمک و همکاری نظامی سویدن را مهم خوانده و گفت، افغانستان یک کشور است؛ اما در عین حال مردم این کشور در فقر و ناداری به سر می‌برند.

تعیین سرنوشت پناهجویان افغانستان در سویدن نیز از دیگر مسایل مورد بحث در دیدارهای آقای غنی با مقام‌های سویدنی بوده است.

غنی گفت: “من به خاطر موافقه به اینجا نیآمد‌ه‌ام. ما در تلاش یک راه حل مشترک این مشکل هستیم. شرکا با یکدیگر کمک می‌کنند که خود را از وضعیت یک بحران آگاه سازند و چنان یک راه حلی پیدا کنند تا مشکل آنانی که نیاز به کمک دارند، حل شود.”

صدراعظم سویدن گفت، تنها در دو ماه گذشته هشتاد هزار پناهجو به این کشور آمده و آنها مجبور اند که قوانین سختگیرانه را در مورد پناهجویان و مهاجران غیر قانونی عملی نمایند.

ستیفن لووین صدراعظم سویدن در مورد سرنوشت مهاجران غیرقانونی گفت، با آنها از بهار سال آینده مطابق قوانین جدید برخورد صورت می‌گیرد.

اما آغاز گفتگوها با حکومت افغانستان را در مورد توافقی مهم خواند که بر اساس آن افغانانی که در سویدن مطابق قوانین این کشور پذیرفته نمی‌شوند، دوباره به افغانستان فرستاده خواهند شد.

مطالب مرتبط

یک نظر

  1. هند دوست صادق و راستگار افغانستان است قرن ها با دولت و مردم افغانستان رابطه نیک دارد کمک های نهایت ارزنده در همه بخش ها بویژه ساختمان تعلیم و تربیه طبی افراد ملکی و نظامی سیاسی در شرایط سخت مارا کمک ارزنده کرده
    هند یگانه کشوریست نسبت به همه کشور های جهان شناخت دقیق از سیاست های دو روی فربینده حکومت پنجابی پاکستان دارد چل و نیرنک افراد نظامی و ملکی های پنجابی پلید پاکستان خوبتر میداند دوست راستکار و صادق مردم و دولت افغانستان بود اکثریت مطلق مردم شریف افغانستان نهایت از دوستی و صداقت دولت و مردم هند خرسندهستند. چند اجینت محدود فاشیست انگشت شمار مزدور غلام پنجابی شناخته شده هستند که از پاکستان سال ها معاش اجینتی دریافت میکنند و دگری یا شهادت نامه غلامی ارثی دارند در بین مردم جا ندارد و حکومت فعلی چهره کثیف شان را شناخته دست شان را کار گرفته در تلویزون هابعضی اوقات به نفع پنجابی صحبت میکند به هیچ وجه نمایندگی از مردم افغانستان نمیکند مردم از ایشان نفرت دارند چون مزدور و اجینت و بی هویت هستند
    از تمام بزرگان و نخبگان و نوسیندگان سیاسیت مدران دولت دانشمندان هند تقاضا میداریم در سایت های آزاد هر روز سیاست های شیطانی پلید نظامی و ملکی پنجابی پاکستانی را در موردافغانستان بما روشنی اندازد مردم ما و جوانان ما تشنه نظریات مفید و سازنده شماست و علاقه مندی خاص و معلومات بیشتر در باره سیاست های فریبنده تخریب کننده پاکستان دارندواقعأ فوق العاده به نفع مردم و دولت ماست امید واریم توجه جدی مبذول دارید تااز نظریات نیک تان مستفید گردیم به امید دوستی و سر بلندی هند و افغانستان و نابودی پاکستان. حاجی صبور