“افغان‌های مقیم سویدن با تظاهرات از غنی استقبال می‌کنند”

شماری از فعالان مدنی و هنرمندان افغان مقیم سویدن با نشر اعلامیه‌هایی گفته اند که رییس جمهور حق ندارد در مورد سرنوشت مهاجران تعیین تکلیف کند.

8767555آنان تاکید کرده اند که حضور محمد اشرف غنی به عنوان رییس جمهور افغانستان سوال برانگیز است و نمی‌تواند در دیدار با مقام‌های اروپایی سرنوشت پناهجویان را با مخاطره رو به رو کند.

علی ساقی، از آوازخوان‌های کشور گفته است که حکومت وحدت ملی سبب شده تا جوانان افغانستان کشورشان را ترک کنند و حالا نباید با سرنوشت آنان در کشورهای خارجی نیز بازی کند.

او که نامه‌یی را برای فراخوان راه اندازی تظاهرات نیز منتشر کرده گفته است که سران حکومت وحدت ملی باید دست از سر مردم در خارج از کشور بر دارد.

این واکنش‌ها در حالی است که قرار است رییس جمهور غنی پس از آلمان، به سویدن سفر کند و با مقام‌های این کشور در مورد بحران مهاجران گفت‌وگو کند.

آقای غنی امروز به سویدن می‌رود و قرار است با شاهزاده و نخست وزیر سویدن دیدار کند.

بحث در مورد روابط اقتصادی، نظامی، فرهنگ و حل مشکلات پناهجویان از آجندای اصلی مورد بحث سفر رییس جمهور به سویدن دانسته شده است.

این نخستین سفر یک هیات ارشد حکومت افغانستان در سال های گذشته به سویدن به حساب میاید.

انتظار میرود یک توافق دو جانبه کمک های سویدن با افغانستان هم در جریان دیدار رییس جمهور غنی از استاکهلم با ستیفن لوین صدراعظم سویدن امضا شود.

در این اواخر که بحران پناهجویان به یک بحث خیلی بزرگ در اروپا مبدل شده، سویدن هم میزبان هزاران پناهجو از سوریه، افغانستان و عراق است.

قرار است آقای غنی با شاهدخت ویکتوریا ولیعهد سویدن هم دیدار کند و سپس سخنرانی در پوهنتون تکنالوژی شاهی آن کشور داشته باشد.

شماری از افغان ها از طریق سفارت افغانستان در ستاکهلم درخواست کرده‌اند تا رئیس جمهور غنی با آنها نیز دیداری کند و ظاهراً این درخواست پذیرفته شده است.

رئیس جمهور غنی در سفر شش روزه اروپایی اش از فرانسه، ایتالیا و جرمنی دیدن کرد و این سفر با دیدار از سویدن پایان میابد.

آقای غنی در جرمنی پاسخ صریح حکومت آن کشور را گرفت که تمامی افغان های پناهجو در آن کشور پذیرفته نخواهند شد و شماری از آنها دوباره به افغانستان باز گردانده می‌شوند.

شماری از فعالان حقوق پناهجویان در جرمنی استدلال می‌کنند که اخراج اجباری افغان ها و اعزام دوباره آنها به کشور شان، یک اقدام غیر مسئولانه خواهد بود.

یکی از مسوولان اداره حامی پناهجویان جرمنی روز پنجشنبه در دیدار با وزیر داخله آن کشور گفت: افغانستان در حال حاضر در جنگ بسر میبرد و هیچ منطقهء از این کشور از لحاظ امنیتی کاملاً مصئون نیست.

مطالب مرتبط

یک نظر

  1. هند دوست صادق و راستگار افغانستان است قرن ها با دولت و مردم افغانستان رابطه نیک دارد کمک های نهایت ارزنده در بخش همه بخش ها بالخصوص ساختمان تعلیم و تربیه ر همه عرصه افراد ملکی و نظامی و بخش های صحی در شرایط سخت مارا کمک جوانمردانه کرده

    چون کشور هند نسبت به همه جهان شناخت دقیق از سیاست های فربینده حکومت پنجابی پاکستان دارد چل و نیرنک نظامی های پنجابی پلید پاکستان خوبتر میداند دوست راستکار و صادق مردم و دولت افغانستان بود اکثریت مردم شریف افغانستان نهایت از دوستی و صداقت دولت و مردم هند خرسندهستند. چند اجینت محدود مزدور غلام پنجابی شناخته شده هستند که از پاکستان قرن ها معاش خورهستند و دگری غلامی را گرفته اند در بین مردم جا ندارد و حکومت فعلی چهره کثیف شان را شناخته دست شان را کار گرفته در تلویزون هابعضی اوقات به نفع پنجابی صحبت میکند به هیچ وجه نمایندگی از مردم افغانستان نمیکند مردم از ایشان نفرت دارند چون مزدور هستند

    از تمام بزرگان و نخبگان و نوسیندگان سیاسیون دولت مردان دانشمندان هند خواهش میداریم در سایت های آزاد هر روز سیاست ها پلید نظامی پنجابی پاکستانی را در موردافغانستان روشنی اندازد مردم ما و جوانان ما تشنه نظریات مفید و سازنده شماست ؛ مردم ما اشدی علاقه مندی معلومات بیشتر در باره سیاست های فریبنده پاکستان دارند فوق العاده به نفع مردم و دولت ماست امید واریم توجه جدی مبذول دارید تااز نظریات نیک تان مستفید گردیم به امید دوستی و سر بلندی هند و افغانستان و نابودی پاکستان. حاجی صبور