دانشگاه دوستی خلقها فرصت آشنایی، وقتی برای دوستی

تحصیل در دانشگاه دوستی ملل (دانشگاه دوستی خلقها) فرصت آشنایی، وقت  برای دوستی.

تاریخ نشان میدهد رنج انسان از جنگ مانندی ندارد.

ریشه های جنگ در جهل و نادانی بشر است و جنگ نشان و دلیلی بر ناتوانی نوع بشر در حل مشکلات و اختلافات بین خود است.

نادانی بشر در فهم دیگر انسانها و عدم تفاهم و نبود گفتگو بین انسانها برای حل مشکلات ,دلیل اصلی آغاز جنگ است.

نویسنده مقاله٬حمید تبرزن از مسکو
نویسنده مقاله٬حمید تبرزن از مسکو

امروزه با گسترش وسایل ارتباط جمعی مانند تلفن، اینترنت، تلویزیون، تیراژ بالای روزنامه و کتاب ,جوامع و انسانها قدرت برقراری ارتباطات گسترده با همدیگر را دارند.

اما سوالی پیش می آید اگر انسانها با هم در یک ارتباط مداوم هستند, پس چرا درک و فهم یکدیگر را ندارند و چرا نمی توانند از طریق گفتگو مشکلات خود را حل کنند؟

جنگ های قومی و مذهبی درسی سال گذشته شدت و گسترش بیشتری یافته است، که نشان از ناکارآمدی نظام ارتباطات بین المللی و شبکه های اجتماعی است, که این ارتباطات را جهت دهی میکنند.

اکنون سوال دیگر مطرح میشود,چگونه میتوان این مشکل را حل کرد؟ و نظام ارتباطی و انتقال اطلاعات را پی ریزی کرد که انسانها بتوانند درکی درست و فهمی واقعی از همدیگر پیداکنند؟طوری که باورکنند و بپذیرند که دیگر انسانها نیز هم مانند آنها احساس دارند احساساتی نظیر حس درد و رنج، حس شادی ونفرت و خشم، حس حسد و طمع، حس مهربانی و عطوفت، حس جاه طلبی و قدرت، حس خود بزرگ بینی وتسلط بر دیگران ,و حس ایثار و از خودگذشتگی و حس دوست داشتن و عشق ورزیدن .

با نگاهی به محتوا و عناصر تشکیل دهنده سیستم های ارتباطات جمعی, امروزه تحریک این احساسات در صدر برنامه ها واهداف پنهان و پیدای شبکه های رسانه ای قرار گرفته است که با هدف تحریک احساسات و برانگیختن جهت دار احساسات و عواطف همه مردم , تعقل و تفکر عمومی و تضارب اندیشه ها را تبدیل به احساسات سطحی کنند، این نکته ظریف و باریکی است که به واسطه آن صاحبان قدرت, افکار سازی میکنند و شاهد هستیم امروزه صاحبان رسانه های جمعی با این شگرد ,افکار عمومی را هدایت می نمایند.

نمونه بارز این نوع افکارسازی عمومی از طریق رسانه ها را در آشوب های کشور های عرب زبان طی ۵ سال گذشته می توان دید. که ناامنی و هرج مرج را افزایش داده است و صاحبان رسانه های بین المللی توانسته اند با قدرت نرم افزاری تغیر رژیم و شکل حکومت ها را اجرای کنند.pictur.ph1

این مقدمه اهمیت نظام ارتباطی و انتقال اطلاعات را یاد آوری می نماید ,که می تواند مانند یک شمشیردو لبه عمل کند و هم می تواند ابزاری در جهت روشنی افکار عمومی و برانگیختن تعقل و طرح سوال باشد و هم میتواند ابزاری برای تحریک احساسات و کور کردن چشم عقل و کم مایه کردن خرد بشری باشد.

وجه تمایز دولبه این شمشیر برنده در ماهیت اموزشی و پرورشی چگونگی انتقال اطلاعات وداده ها است.

تاسیس و راه اندازی رسانه ی با ماهیت وهدف آموزشی , خبری و اجتماعی فقط تحت یک نظام پرورشی و آموزشی که برای یک سیستم بین المللی طراحی شده است امکان پذیر است.

ساختارها و نظامهای آموزشی صرفنظر از چگونگی اجرای آن از ماهیت و جوهره یکسانی برخوردار هستند.ماهیت ساختارها و نظامهای آموزشی حول دومحور قابل بیان است، یک انتقال داده ها واطلاعات بنیادین و دوم برانگیختن تفکر و تعقل و حس آگاهی که منجر به بروز خلاقیت و نو آوری می شود.

مطالب ذکر شده مقدمه ای است برای تشریح یکی از ویژ گی های ناگفته  وبرجسته ی دانشگاه دوستی خلق های روسیه که تاکنون به آن پرداخته نشده است و سعی خواهیم کرد این خصوصیات ناگفته را برای خوانندگان گرامی تشریح نماییم.

با نگاهی به عملکرد دانشگاه دوستی خلقها روسیه میتوان خصوصیاتی را مشاهده کرد که در کمتر دانشگاهی به چشم میخورد.

که برخی از آنها به این ترتیب است :

1.تنوع نژادی، قومی، مذهبی و زبانی دانشجویان بیش از ۱۵۰ کشورجهان که برای تحصیل و آموزش در این دانشگاه گردهم آمده اند

  1. گستردگی رشته های تحصیلی در بخش های علوم پایه, علوم انسانی طب وانجینیری.

3.تجمع و تمرکز تمامی امکانات دانشگاهی در یک مکان که شامل لیلیه ها و ساختمانهای آموزشی و امکانات ورزشی است.

ساختمان مرکزی دانشگاه دوستی خلقها روسیه
ساختمان مرکزی دانشگاه دوستی خلقها روسیه
  1. برخورد عاقلانه و حساب شده مسؤولان و کارکنان دانشگاه با دانشجویان.
  2. نحوه گزینش دانشجویان و اعطای بورس های تحصیلی به دانشجویان.
  3. احترام به عقاید و ارزشهای دانشجویان.
  4. آموزش زبان روسی با وجود گستردگی این زبان برابر با روشهای موثر که فهم زبان روسی را برای دانشجویان در طی یک سال امکان پذیر میسازد.
  5. کنترول و نظارت بررفتار همه دانشجویان و ارزیابی مداوم در طول دوره تحصیل.
  6. جذب دانشجویان ممتاز و نخبه برای ادامه تحصیل در مراکز علمی و پژوهشی.
  7. ایجاد حس تفاهم مشترک و ارتباط بین دانشجویان با اجرای برنامه های فرهنگی و برپایی نمایشگاههای کشورها توسط دانشجویان.
  8. جلوگیری از هرگونه رفتاری که باعث ایجاد عصبانیت و تحریک و توهین مذهبی یا نژادی میان دانشجویان باشد.
  9. ارایه خدمات رفاهی و لیلیه های متناسب با شان و منزلت دانشجویان است .

آنچه که دولت و ملت روسیه را برآن داشته است که دست به تاسیس چنین دانشگاهی بزند تجربه صد ۱۰۰ ساله ملت روسیه است که مزه تلخ دوجنگ جهانی و انقلابات پی در پی را چشیده است.

و هیچ ملتی به اندازه ملت روسیه از جنگ جهانی صدمه و ضربه ندیده است و هیچ ملتی به اندازه ملت روسیه سیاست مداران و سیاست پیشگان داخلی و خارجی انقلاب های خونین و جنگ بر آنان تحمیل نکرده است.

انقلاب های که تحول و تغییر درآن همراه باریختن خون بسیاری کسان بوده است و تجربه تلخ تاریخی این ملت فهماند که ریشه جنگ در ذهن است ودر ذهن آدمی طرح جنگ شکل میگیرد، بنابراین باید طرحی ریخته شود که صلح پایدار و در ذهن و فکر بشر شکل گیرد.

بااین اعتقاد بود که ملت روسیه ودولتمردان آن دست به تاسیس دانشگاه دوستی خلقها زدند وپس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوری و تاسیس فدراسیون روسیه این دانشگاه به توسعه خود ادامه داده است واکنون شاهد هستیم که دانشجویان بیش از ۱۵۰ کشور جهان در این دانشگاه مشغول فراگیری دروس خویش هستند.

نمای ساختمان های دانشگاه دوستی خلقها روسیه
نمای ساختمان های دانشگاه دوستی خلقها روسیه

عمده ترین مزیت این دانشگاه القآ قدرت تفکر به دانشجویان است، آنگونه که تفکر دیگری را بفهمند و با دیگر دانشجویان به چیزی شبیه به وحدت معنا و درک مشترک از زندگی برسند.

این مزیت دانشگاه دوستی ملل در رشته های انسانی و علوم ارتباطات بسیار مهم است و یک عنصر مهم در تدوین مدلهای انتقال معنی وایجاد ارتباط است.

محیط این دانشگاه نیزمحلی آرام بخش و وسیع درعین حال چیدمان ساختمانی پیوسته و گرم است، نزدیک بودن و تناسب فاصله بین قسمت های مختلف ساختمانها ,نوع معماری و استفاده از رنگهای مناسب از ویژگی های دیگر این دانشگاه است که تاثیر آرام بخش برساکنین و دانشجویان دارد.

کتابخانه این دانشگاه یکی از غنی ترین کتابخانهای مسکو می باشد ودر بخش زبان شناسی از غنای چشمگیری برخوردار است که پرداختن به آن به فرصت دیگر می طلبد.

همه این امکانات در دانشگاه دوستی خلقهای روسیه برای دانشجویان سراسر جهان فراهم گردیده است که بدور  از  تبلیغات سیاست پیشگان و سیاست بازان و فارغ از جنجال وهیاهوی و تبلیغات رسانه ها و بدور از هرگونه پیش داوری, دانشجویان سراسر جهان به دانشگاه دوستی خلقها روسیه بیایند تا فرصتی برای آشنای بایکدیگر بیابند , باهم گفتگو کنند، باهم بیندیشند، باهم کارکنند، باهم دوست شوند وباهم دنیای بهتر برای آیندگان بسازند.

نویسنده:حمید تبرزن از مسکو

۲/۱۲/۲۱۰۵

مطالب مرتبط