محمود صیقل: افغانستان در سال جاری بیشتر زیر حملات تروریستی بود

محمود صیقل نماینده افغانستان در سازمان ملل درگزارشی خود که درمورد اوضاع افغانستان به سازمان ملل ارایه کرده، گفته است تلفات غیرنظامی‌ها امسال در افغانستان افزایش یافته است.

74FD04B9-62D0-4647-AF99-992A1A58C14E_cx0_cy5_cw0_w800_h450

آقای صیقل در این گزارش یادآوری کرده، افغانستان در سال جاری تحت حملات گروه طالبان و داعش قرار گرفته و این گروه‌ها تلاش کرده اند که با انجام اقدام‌های نظامی دولت افغانستان را به چالش مواجه سازند.

سفیر افغانستان در سازمان ملل گفته، به دولت علت، یکی خروج نیروهای بین‌المللی و دیگر تقویت این باور در میان مخالفان مسلح دولت که با خروج نیروهای خارجی می‌توانند دولت را به مشکل مواجه سازند،ناامنی در افغانستان بیشتر شده است.

همچنان آقای صیقل در این گزارش گفته است سال جاری خونین سال پس از سقوط طالبان برای افغانستان بوده است.

هرچند آقای صیقل در گزارش خویش به سازمان ملل، آماری از افزایش تلفات غیرنظامی‌ها نداده است. اما، گزارش‌هایی که از تلفات غیرنظامیان در نیمه اول سال جاری میلادی منتشر گردیده، نشان می‌دهد  در این مدت 1600 غیرنظامی در درگیری ها در افغانستان کشته و 33000 نفر دیگر زخمی شده اند.

این آمار می‌رساند، تلفات غیرنظامی‌ها در مقایسه به سال‌های قبل افزایش یافته است.

باوجودی که دولت از انتشار تلفات نظامی‌ها خود داری می‌کند اما بعضی از گزارش‌ها حاکیست که  روزانه 20 سرباز افغانستان در جنگ با طالبان کشته می‌شوند.

آقای صیقل در گزارش خویش به سازمان ملل یکی از علت‌های دیگر افزایش ناامنی و تحرکات مخالفان مسلح را عدم هماهنگی پاکستان با افغانستان در زمینه‌ای انجام عملیات تروریستی مطرح کرده و گفته است در نتیجه‌ای عملیات ناهماهنگ پاکستان در مقابل شورشیان در وزیرستان شمالی، شمار زیادی آنها وارد افغانستان شده اند.

صیقل در این گزارش یاد آوری کرده، روند صلح در افغانستان زمانی موفق می‌شود که تغییری در سیاست پاکستان به وجود آید.

او از تلاش‌های افغانستان برای ایجاد رابطه‌ای همکاری با پاکستان یادآورشده و گفته است، اکنون زمان آن رسیده که نمایندگان دو کشور باهم صحبت کرد و فضای بی‌اعتمادی از بین ببرند.

قابل یاد آوری است بعد از چندماه توقف روند گفتگوی‌های صلح، به تازه‌گی رهبران افغانستان و پاکستان در حاشیه‌ای کنفرانس جهانی اقلیم در فرانسته در مورد ادامه همکاری در روند صلح گفتگو نموده اند.

مطالب مرتبط