ترکیه ۳ میلیارد یورو برای حل بحران مهاجران از اروپا می‌گیرد

مقامات کشورهای اتحادیه‌ی اروپا در مورد بحران پناهجویان نشست ویژه‌یی را با احمد داوود اغلو، رییس جمهور ترکیه برگزار کردند.

0,,18883422_303,00

در این نشست طرفین روی چندین موضوع در مورد حل بحران پناهجویان توافق کردند و قرار شد که اتحادیه اروپا، سه میلیارد یورو در اختیار دولت ترکیه قرار دهد.

ترکیه این پول را باید برای آوارگان مقیم این کشور مصرف کند.

بر اساس پلان اجرایی که به توافق رسیده، اتحادیه اروپا به ترکیه وعده داده که روند لغو اجباری بودن ویزه برای شهروندان این کشور را سرعت ببخشد، در صورتی که ترکیه در مقابل از سرازیری آوارگان به اروپا جلوگیری کند.

سران اتحادیه اروپا پس از نشستی که روز یکشنبه (08 قوس) در بروکسل برگزار شد، اعلام کردند که شهروندان ترکیه از ماه اکتبر سال 2016 و به این ترتیب یک سال زودتر از آن چه که در نظر گرفته شده بود، می توانند بدون ویزه به حوزه شینگِن سفر کنند، اگر که حکومت این کشور تا آن زمان شروط لازم را برآورده کرده باشد.

افزون براین اتحادیه اروپا می خواهد مذاکرات در مورد عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را که متوقف شده بود، از سر بگیرد و در مرحله اول برای تامین نیازهای اولیه آوارگان در این کشور 3 میلیارد یورو پرداخت کند.

ترکیه در مقابل متعهد شده است که جلوی سفر آن دسته از آوارگانی را به اتحادیه اروپا بگیرد که پناهنده به شمار نمی آیند و افزون براین پناهجویانی را که این اتحادیه پس می فرستد، قبول کند.

همچنین قرار است که ترکیه از مرزهای ساحلی اش بهتر حراست کند و با قاچاقبران برخورد جدی تر داشته باشد. این کشور با سوریه، عراق و ایران هم مرز است.

احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه با لبخند و مسرت در برابر خبرنگاران ظاهر شد و از یک روز تاریخی سخن زد.

او گفت: «من از همه روسای اروپایی دولت ها و حکومت ها برای این آغاز جدید سپاسگزاری می کنم». قرار است که پس از یک وقفه طولانی از ماه دسمبر فصل جدیدی در مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا گشوده شود.

مطالب مرتبط