پس از یک سال، اعضای جدید کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی معرفی شدند

محمد اشرف غنی رييس جمهور کشور به اساس فرمانی ۶ تن را به حيث اعضاى کميسيون نظارت بر تطبيق قانون اساسى، و ۱ تن را به حيث عضو شوراى عالى ستره محکمه، به ولسى جرگه معرفى کرده است.

????????????????????????????????????

۶ عضو کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی و یک عضو باقی مانده ستره محکمه کشور برای گرفتن رای اعتماد توسط  سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری به مجلس نمایندگان معرفی شدند.
معاون دوم رییس جمهور، محمد قاسم هاشم زی، عبدالله شفایی، سید ابوبکر متقی، عبدالرووف هروی، قاضی محمد عارف حافظ و غزال حارث را به عنوان نامزدان عضو کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی معرفی کرد.

همچنین معاون دوم ریاست جمهوری، قضاوت وال عبدالحسیب احدی را به عنوان عضو باقی مانده دادگاه عالی معرفی کرد.

معاون ریس جمهور در صبحت های خود گفت تا کنون از قانون اساسی کشور مراقبت خوب نشده و حکومت در تطبیق آن ناکام بوده است.

آقای دانش خاطر نشان کرد، امید می رود با رای اعتماد پارلمان کشور به اعضای معرفی شده بتوانیم شاهد دست آوردهای خوبی برای تطبیق قانون اساسی کشور باشیم.

معرفی افراد معرفی شده

غزال حارث

غزال حارث در سال ١٣٥٢ متولد شهر کابل است ٬خانم حارث لیسانس تحصیلات عالی خود را در دانشگده حقوق و علوم سياسى  ازکشور پاکستان  گرفته است.

غزال ماستری را در سال ١٣٨٨ از مرکز تعلیمات آسیایی دانشگاه امریکایی کشور انگلستان به دست آورده است.

خانم حارث پیش از این به حیث رییس اجراییوی موسسه انتخابات عادلانه افغانستان، مسوول برنامه تقویت پارلمان در انستیتوت دموکراسی افغانستان و استاد پوهنتون امریکایی کابل کار کرده است.

داکتر محمد قاسم هاشم زی

 آقای هاشم زى،  متولد شهر کابل است ٬دوره ابتدایه سند ١٢ خود را از لیسه عالی حبیبيه و سند ليسانس را در رشته حقوق در سال ١٩٦٣از دانشگاه کابل به دست آورده است.

موصوف سند مافوق ليسانس را از کشور انگلستان در سال ١٩٦٦ميلادى وسند ماستری را در سال ١٩٧١ در بخش راپوردهی قضایی نیز از همین کشور به دست آورده است.

آقای هاشم زی قبلا در پست های معینیت وزارت عدلیه و عضو شورای رهبری این وزارت، رییس دارالانشاى کمیسیون قضایی و عدلی وزارت عدلیه، عضو شورای رهبری سره میاشت وعضو شورای عالی رهبری ده افغانستان بانک ایفای وظیفه کرده است.151130091007_sarwardanish_640x360_sarwardanish_nocredit-350x197

 قضاوتوال عبدالحسیب احدى

احدى فرزند عبدالاحد در سال ۱۳۴۸در ولسوالی کلکان کابل متولد گردیده است، دوره ابتدایه خود را از مکتب امام ابوحنیفه و سند ليسانس را از دیپارتمنت فقه و شرعیات دانشگاه کابل به دست آورده است.

آقای احدی در پست های ریاست دارالانشاى ستره محکمه، رییس محکمه استیناف ولایت میدان وردک، سرپرست دیوان امنیت عامه ولایت کابل و رییس محکمه ناحیه ششم شهر کابل کار کرده است.

داکتر عبدالرووف هروی

آقای هروى در سال ١٣٤٦ در ولايت هرات به دنیا آمده و تعلیمات ابتدایی خو را در ولسوالی انجیل  ولایت هرات به پايان رسانده است.

داکتر هروی سند ۱۴ پاس خود را از دارالمعلمین شهر پشاور کشور پاکستان به دست آورده است.

او سندهای لیسانس و ماستری خود را در بخش تعلیمات اسلامی، فقه و لسان عربی ازدانشگاه الازهر مصر گرفته است.

اقای هروی، قبلا به حیث مشاور حقوقی وزارت عدلیه، عضو شورای رهبری وزارت عدلیه، خبرنگار، گوینده و نویسنده رادیوآزادی و استاد در دانشگاه الازهر مصر  بوده است.

 محمد عارف حافظ

حافظ فرزند حاجی محمد داود، در سال ١٩٧٨ ميلادى در ولسوالی پریان ولايت پنجشیر به دنیا آمده و تعلیمات ابتدایی خود را در ایت ولایت سپری کرده است و سند فراغت صنف دوازدهم را از مدرسه الهجرت شهر پشاور به دست آورده است.

موصوف در سال ١٣٨١هجرى سند ليسانس خود را از دیپارتمنت فقه و شرعیات دانشگاه کابل و سند ماستری خود را در سال ١٣٩٢ در رشته حقوق از دانشگاه آزادی اسلامی ایران به دست آورده است.

آقای حافظ ۱۵ سال تجربه در بخش قضایی  دارد٬ رییس محکمه شهری ناحیه دوم شهر کابل بوده است.

دوکتور عبدالله شفاهی

شفاهى فرزند برات علی، در سال ١٣٥١ در  ولایت ارزگان به دنیا آمده و سند فراغت صنف دوازدهم را درسال ١٣٧٤ از ولايت ارزگان به دست آورده است.

نامبرده سندهاى ليسانس، ماستری و دوکتورا را در رشته حقوق، از دانشگاه الازهر کشور مصر به دست آورده است.

موصوف، قبلا به حیث معاون دانشگاه ابن سینا در مزار شریف، و رییس دانشگده حقوق دانشگاه ابن سینا کار کرده است.

دوکتور سید ابوبکر متقی

آقای متقى متولد ۱۳۴۳ ولایت سرپل می باشد٬ ایشان تعلیمات ابتدایی خود را در این ولایت و سند مافوق بلکوریا را در سال ١٣٦٢ به دست آورده است.

نامبرده سند لیسانس را از پاکستان و سند ماستری و دوکتوراى خویش را از دانشگاه  الازهر مصر به دست آورده است.

اقای متقی قبلا به حیث استاد ادبیات زبان هاى دری و ازبکی دردانشگاه  الازهر مصر، استاددانشگاه کابل، عضو اتحادیه حقوقدانان افغانستان و آمر  ریاست حقوقی ملکی وزارت عدلیه بوده است.

مطالب مرتبط

یک نظر

  1. جناب والی صاحب هرات دلیل اینکه این هوا پیمایی قطردر شرایط که جوانان ما هر روز به کمک مالی این کشور های عرب مرتجع کثیف مانند قطر عربستان سعودی و کویت و بعض کشور های مرتجع پلید عرب به پاکستان نجس کشور تروریستی نمبر یک در جهان و غلامان شان این طالبان خود فروخته مزدور جوانان ما کشته شده هزاران شهر بند کشور عزیز از اثری ظلم طالبان وحشی صفت و مزدور و غلام پنجابی خاک آباهی خود را ترک گفته مهاجر شده در بحر غرق میشوند دلیل چیست این هوا پیما اجازه نشست داده شده و چرادوباره اجازه پرواز داده شده بر علاوه وزارت هوانوردی ریاست عمومی امنیت ملی وزارت دفاع خواب برده ووزارت داخله ووزارت خارجه همه مسول درجه اول هستند.

    شخص شما به صفت نماینده درجه اول دولت مسولیت دارید باید جلو این خود سری را میگرفتید طیاره به هیچ وجه اجازه نشست و دوباره اجازه پرواز را نمیداید کار شما راپور دادند بعد از انجام عمل نیست مسولیت تام دارید

    فرض کنید این طیاره بعوض موتر زره مملو از مواد منجره می بود طیاره را در میدان هوای هرات انفجار میداد جواب ده کی خواهد بود خود شما به ملت جواب دهید آیا اشرف غنی ویا داکتر عبدالله جواب ده به ملت است آیا دلیل به کفایتی و عدم ناتوانی شما نیست. از دست این عربان پلید کشور ما در چه حالت قرار گرفته حال این ها به خاطر تفنن و خوش گذرانی خود به دعوت بعضی مزدوران کثیف پلید بغیرت خاک فروش چند ملیون دالر رشوت گرفتند زمینه آمدن این پلید عرب ها را با رشوت دادند و پا در میانی عقب پرده که سال های گذشته به خاطر خوش گزرانی این عرب پلید مهیا ساخته بود باز به این بیغرتی دست زدند

    ریاست جمهوری باید با این پلیدان که زمینه این کار مهیا ساخته اسمای تمام این غلامان کثیف عرب ها را افشا سازد این ناموس فروش ها مزدور بغیرت دلال را به شدیدترین جزا برساند این پرنده ها کمیاب و نادر کشور ما در جهان نظیر ندارداز دست چند شخص کثیف پلید رشوت خور مرده دلال فرعون صفت نسل شان نابود میسازید جنایت بزرگ است مرک به همچو اشخاص کثیف خجالت بکشید تاکی تن فروشی به این عرب ها کثیف به خاطر جمع کردن ثروت میکنید لعنت خدا بشما خوک صفت ها بیغیرت . حاجی صبور