تاکید رهبران حزبی و قبایلی پاکستان بر اهمیت صلح در افغانستان

ده نفر از رهبران حزبی و مردم آنسوی دیورند به کابل آمده اند تا بر بنیاد دعوت رییس جمهور غنی، در مورد گفت و گوهای صلح رایزنی کنند.

48D0661F-8690-4183-97A6-12F710E3F5A5_w640_r1_s

آنان که امروز در کابل با شماری از مقام های افغان در یک نشست صحبت می کردند گفتند که مردم افغانستان نیاز مبرم به صلح دارند.

محمد گلاب منگل، وزیر سرحدات و قبایل کشور در این نشست گفت که محرومیت و دست درازی بیگانه ها در امور داخله افغانستان، در این کشور مصیبت آفریده است.

او تاکید کرد، یکی از راه های اصل بیرون رفت از این وضعیت، همکاری نزدیک بزرگان دو سوی دیورند است.

آقای منگل گفت: “بخاطر بیرون رفت از این همه مشکلات و مصیبت ها همه ما باید مشترکاً کار کنیم و یکجا از آن بیرون شویم.”

رییس جمهور غنی در سفرش به پاکستان از بزرگان قومی و مردمی آنسوی دیورند دعوت کرده بود تا به کابل بیایند و در مورد صلح در این کشور مذاکره کنند.

این نشست به یاد بود از افضل خان لالا یکی از رهبران پشتون ها در کابل راه اندازی گردیده بود شماری از شخصیت های سیاسی خیبر پشتونخواه و بلوچلستان نیز اشتراک کرده بودند.

آفتاب احمد خان شیرپاو، اسفندیار ولی خان، افراسیاب ختک، سناتور عثمان کاکر و محمود خان اچکزی در جمع هیات ده نفری از بلوچستان و خیبر پشتونخوا به کابل آمده اند.

این هیات همچنان با رییس جمهور غنی و شماری دیگر از رهبران افغانستان ملاقات کرده و هر دو طرف روی بهتر شدن روابط میان افغانستان – پاکستان و حل مشکلات جاری میان دو کشور گفتگو کردند.

از سوی هم حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان که در این نشست حضور داشت روی تلاش های مرد دو طرف خط دیورند بخاطر آوردن صلح و ثبات در منطقه تاکید می‌کند.

آقای کرزی می‌گوید، تجارب در سیزده سال گذشته نشان داد که مردم افغانستان و اقوام ساکن در دو طرف خط دیورند همواره قربانی اهداف بیگانه ها شده اند.

در این نشست بر علاوه اینکه در مورد کارکرد های افضل خان لالا و زنده‌گی وی صحبت شد از هیئت اشتراک کننده خواسته شد تا بخاطر آوردن صلح در افغانستان و منطقه به همکاری های مشترک شان ادامه دهند.

مطالب مرتبط