یک هیئت قومی پاکستانی امروز به کابل می‌آیند

امروز یک هیئت قومی پاکستان برای گفتگوی در مورد تقویت رابط میان پاکستان و افغانستان  و گفتگو در مورد صلح در افغانستان به کابل می‌آید.

IMG14070760

به نقل از رسانه‌های پاکستانی اعضای این هیئت، محمد اچکزی رهبر حزب عواملی نشنل، افتاب احمدخان شرپاور رهبر حزب قومی وطن، اسفندیار ولی خان رهبرحزب عوامی نشنل می باشند و تعدادی از رهبران قومی دیگر پشتون نیز شامل آن هستند.

گفته می‌شود هنگامی که اشرف غنی سال گذشته به پاکستان سفر کرده بود از این شخصیت‌های قومی دعوت کرده بودند که در افغانستان بیایید.

افراسیاب ختک یکی از رهبران سیاسی پاکستان گفته است این چهره‌ها درماه جنوری 2015 نیز در کابل سفر کرده بودند و اینک آمدن آنها به کابل دومین سفرشان می‌باشد.

باوجودی که گفته شده هدف از سفر این چهره‌های سیاسی قومی که پشتون هستند به کابل،برای بهبود روابط با پاکستان و زمینه‌سازی برای تامین صلح به کابل می‌آیند. اما کارشناسان این چنین سفرها را آنهم که به عنصر قومیت استوار است، برای بهبود رابطه افغانستان و پاکستان نتیجه بخش نمی‌دانند. زیرا افغانستان و پاکستان در مورد خط دیورند مشکل تاریخی دارند و دولت پاکستان خواستار این نیست که میان پشتون‌های دوطرف مرز رابطه نزدیک به وجود آید. زیرا نزدیکی میان پشتون‌های دوطرف باعث می‌شود که پشتون‌های آن طرف خط دیورند (پاکستان) با پشتون‌های افغانستان برای قلمرو واحد به نام پشتونستان هماهنگ شوند، در آن صورت برای دولت پاکستان  خطر تجزیه این کشور را جدی می‌سازد.

مطالب مرتبط