اشرف غنی: از یافته‌های تحقیق امریکایی‌ها استفاده می‌کنیم

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‌ای گفته است دولت افغانستان از یافته‌های تحقیق امریکا در مورد حمله به شفاخانه داکتران بدون استقبال می‌کند.

149950_NpAdvHover

اشرف غنی رییس جمهور در این خبرنامه گفته است این بررسی جامع و همه جانبه بوده  و امریکا اشتباهات را پذیرفته  و این تحقیق به مسوولان کمک می‌کند که تا از اشتباهات شان تجربه بگیرند و در آینده در صورت ارتکاب چنین اشتباهات باید پاسخگو باشند.

به گفته رییس جمهور یافته‌های تحقیق امریکا کمک می‌کند تا درآینده چنین اشتباه‌ها اتفاق نیافتند.

 در این خبرنامه گفته شده دولت افغانستان از یافته‌های این گزارش پشتبانی کرد و همراه با همکاران خارجی از آن استفاده می‌نماید که تا چنین حادثه‌های ناکوار به وجود نیاید.

همچنان در خبرنامه آمده، تلاش خواهد شد که طرزالعمل اجرای عملیات نظامی برای کاهش تلفات به غیرنظامیان بازنگری شود و نیز به نیروهای نظامی آموزش‌های لازم درخصوص آسیب وارد نشده به غیرنظامیان، داده می‌شود.

شفاخانه داکتران بدون مرز صبح روز یازدهم میزان بعد از تصرف دوباره شهرکندز توسط نیروهای دولتی مورد حمله هوایی نیروهای امریکایی قرار گرفت و براثر آن 22 نفر به شمول 12 کارمند این شفاخانه کشته و ده ها نفر دیگر زخمی شدند.

این حادثه واکنش داکتران بدون مرز، سازمان عفو بین‌المل را برانگیخت و این نهادها آن را جنایت جنگی خواندند. دولت افغانستان و امریکا اعلام کردند در مورد وقوع این حادثه تحقیق های جداگانه  را انجام می‌دهند.

جنرال کمبیل فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان، دیروز هنگامی که نتیجه این تحقیق را اعلام داشته، گفت است نیروهای هوایی امریکایی شفاخانه داکتران بدون مرز و ساختمان نزدیک آن را که در آن طالبان بوده را اشتباه گرفته و در نتیجه به شفاخانه داکتران بدون مرز حمله شده است و این حادثه یک اشتباه انسانی بوده است.

همچنان در تحقیق نیروهای هوایی امریکا آمده در هنگام حمله هوایی، کامپیوتری که می‌توانسته هویت ساختمان مورد هدف را که طالبان در آن بوده، شناساسی کند از کار افتاده است.

جنرال کمبیل گفته است در ارتباط به این حادثه وظیفه بعضی از نیروهای هوایی امریکایی به حالت تعلیق در آمده است. یک شهروند امریکایی به روزنامه لوس انجلس تایمز گفته است، یافته‌های گزارش می‌تواند باعث به محاکمه کشاندن شماری از نیروهای هوایی امریکا شود.

مطالب مرتبط