مشاور کرزی:همان‌گونه که قیام مردم افغانستان در برابر شوروی سابق از افتخارات ماست، باید در برابر امریکا نیز این‌گونه باشیم

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای افق، اولین نشست هم اندیشی با عنوان «افغانستان، آمریکا و چشم آنداز آینده» شب گذشته و به همت مرکز «جامعة المصطفی العالمیه»  (مرکز وابسته به حوزه قم)با حضور علما و چهره‌های فرهنگی افغانستان برگزار شد.

«هاشم عصمت‌اللهی» مشاور حامد کرزی و استاد دانشگاه کابل در سخنانی در این نشست به پیشینه 3 دهه حضور آمریکا در افغانستان اشاره کرد و گفت: آمریکا 33 سال است که در افغانستان به طور پیدا و پنهان، حضور دارد و 10 سال اول حضور آمریکا در افغانستان در زمان جهاد با اتحاد شوروی بود.

وی در ادامه افزود: با تجاوز شوروی به افغانستان و پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، آمریکا خود را در منطقه شکست خورده دید و افغانستان را بهترین گزینه برای بازسازی جایگاه خود در منطقه دید؛ آمریکا در این دوره مرکز فعالیت‌های خود را در پاکستان قرار داد و با همکاری دولت‌های وقت پاکستان، عربستان و مصر به دنبال حضور خود در منطقه بود و این دوره از حضور آمریکا در افغانستان بسیار پنهان بود.

هاشم عصمت الهی افزود«همان‌گونه که قیام مردم افغانستان در برابر شوروی سابق از افتخارات ماست، باید در برابر امریکا نیز این‌گونه باشیم» وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفته است «امروز امریکایی‌ها در افغانستان دین را نشانه گرفته و برای ضد دینی کردن مردم تلاش می‌کنند، با حضور آن‌ها رسانه‌هایی طراحی شدند که به نفع غرب کار کرده و افکار عمومی افغانستان را به طرف غرب سوق می‌دهند.» وی در بخشی دیگری از سخنان خود گفته «رسانه‌هایی که در حال حاضر در افغانستان فعالیت می‌کنند با ۳ محوریت دین‌ستیز، دین‌گریز و دین محور بوده که متاسفانه دین‌ستیزها در راس قرار داشته و تاثیرات بیشتری با تبلیغات گسترده‌تر بر افکار عمومی می‌گذراند.»
جمهوری اسلامی ایران در هر سال چندین نشست را با حضور افراد هم‌سو با نظام ایران در مسایل افغانستان برگزار می‌کند این نشست‌ها در قالب مسایل مختلف اما در راستای سیاست منطقه‌ای ایران برگزار می‌شود. سوال اساسی این است که افراد شرکت‌کننده در این نشست‌ها با هماهنگی دولت افغانستان و وزارت خارجه است یا خیر؟ حضور افرادی مانند عصمت اللهی، که سمت رسمی دولتی دارد و اظهارات ضد سیاست‌های رسمی دولت، نشان از آشفتگی در ساختار نظام افغانستان دارد.
دولت افغانستان باید روی شرکت افراد دولتی در نشست و اظهاراتی که صورت می‌گیرد نظارت لازم داشته باشد. حالا خوب است که حکومت به این سوال جواب دهد که آیا اظهارات عصمت اللهی دیدگاه شخصی وی است و یا آن‌که به‌حیث مشاور رییس‌جمهور دیدگاه حکومت را بیان کرده است؟

مطالب مرتبط