۶ ماه، ۱۹۰ قتل؛ زنان افغانستان میان خون دست و پا می‌زنند

مسوولان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان امروز (چهارشنبه) از آمار سرسام آور افزایش خشونت علیه زنان سخن گفته و اعلام کرد که وضعیت امنیتی زنان رو به وخامت می گراید.
afghan-women

قدریه یزدان پرست، عضو کمیسیون مستقل حقوق بشر کشور گفت که در جریان شش ماه نخست سال جاری، بیش از ۱۹۰مورد قتل زنان در این کمیسیون مستند شده است.

او همچنان گفت که در این مدت هفت درصد خشونت علیه زنان در کشور افزایش یافته است.

این کمیسیون گزارش شش ماهه نخست سال ۱۳۹۴ را از موارد خشونت با زنان که در این نهاد ثبت شده، امروز چهارم قوس در روز جهانی محو خشونت علیه زنان منتشر کرد.

به اساس این گزارش ۲۵۷۹ مورد خشونت در این مدت ثبت شده که اکثریت آن خشونت لفظی و روانی، فیزیکی، اقتصادی و جنسی است.

این آمار نسبت به سال گذشته هفت درصد افزایش یافته است.

به گفته وی، تنها ۵۹ نفر از عاملان این قتل‌ها بازداشت شده اند و ۱۳۹ نفر دیگرشان فراری هستند و قضایای آنها مورد پیگرد قضایی قرار نگرفته است.

در گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر آمده که ۱۰۱ مورد قتل‌های صورت گرفته، ‘قتل‌های ناموسی’ بوده اند که در نوع خود قتل عمد هستند و با توجیهات حیثیتی _ناموسی به وقوع پیوسته است.

در گزارش آمده که ۸۹ مورد دیگر قتل ها، هدفمند بوده و از سوی مخالفان مسلح دولت با انگیزه سیاسی و یا به قصد ضرر رساندن به طرف مقابل صورت گرفته است.

151125114357_aihrc_violence_against_women_512x288_bbc

این آمار در حالی نشر می‌شود که در شش ماه نخست سال گذشته، تنها ۸۱ مورد قتل زنان در کمیسیون حقوق بشر افغانستان ثبت شده است.

خانم‌یزدان پرست، نگاه تحقیرآمیز به زنان در افغانستان، فرهنگ معافیت از مجازات برای عاملین خشونت با زنان، بی توجهی دولت و ناآگاهی از ارزش های دینی را مهمترین دلایل افزایش خشونت علیه زنان در افغانستان می‌داند.

او تاکید می‌کند که آنها خواهان تامین ظرفیت‌های سالم در سیستم عدلی و قضایی افغانستان، ایجاد فرصت‌های کاری برای زنان، مبارزه باسنت‌ها و رسوم و تصویب و تطبیق قانون منع خشونت علیه زنان هستند.

امروز مراسمی دیگر از سوی وزارت امور زنان افغانستان برای بزرگداشت از روز جهانی محو خشونت با زنان نیز برگزار شده بود.

رولا غنی بانوی اول افغانستان در این نشست گفت که بحث خشونت علیه زنان در این کشور در حالی مطرح است که جنگ در افغانستان جریان دارد و تاثیرات آن تمام جامعه را به سوی خشونت سوق می‌دهد.

او افزود که زنان نسل‌های بشریت را تربیت می‌کنند بنابراین زندگی آنها و آرامش روحی و روانی آنها اصل مهمی است.

خانم غنی به آموزه‌های دین اسلام اشاره کرد و از افغانها خواست بر اساس این ارزش‌ها ریشه‌های خشونت را از جامعه برچینند.

مطالب مرتبط