رییس پشین و شش کارمند «پشتنی بانک» هرکدام به 10 سال زندان محکوم شدند

دادستانی کل افغانستان اعلام کرده است رییس قبلی «پشتنی بانک» حیات الله دیانی و شش کارمند این بانک که از سپرده‌های این بانک میلیون ها دالر را اختلاس کرده بودند در دادگاه نهایی هرکدام به ده سال زندان محکوم شدند.

143928672972

بصیر عزیزی سخنگوی دادستانی کل کشور دیروز در کنفرانس خبری این موضع را به خبر نگاران شریک ساخت و گفت پرونده آقای دیانی و همکارانش از در سه دادگاه بررسی شده و برای هرکدام آنها در دادگاه نهایی ده سال حبس در نظر گرفته شده است.

آقای عزیزی توضیح داده حیاالله دیانی رییس پشین «پشتنی بانک » و شش کارمند این بانک که مجرم شناخته شده اند برعلاوه‌یی که به ده سال زندان محکوم گردیده اند مکلف هستند که یک میلیارد و 29 میلیون و 333 هزار افغانی را که اختلاس کره اند را نیز بپردازند.

رییس پشین «پشتنی بانک» و شش کارمند آن در بیستم حوت 1390 به اتهام اختلاس 35 میلیون دالر امریکایی بازداشت شدند.

این مقدار پول توسط حیات الله دیانی  به 70 شرکت خیالی که ثبت وزارت تجارت و اداره سرمایه گذاری نبوده است به طور قرضه داده شده و آن گونه دست برد گردیده است.

دادگاه ابتدایی در سال 1391 حیات الله دیانی و شش کارمند پشتنی بانک را هرکدام  به 20 سال زندان محکوم کردند. اما دیانی این حکم را ناعادلانه دانست.

اکنون بعد از سپری شدند سه مرحله دادگاه و با داشتن وکیل‌های مدافع این افراد در دادگاه نهایی هرکدام به 10 سال زندان و پرداخت پول های اختلاس شده محکوم گردیده اند.

بصیر عزیزی سخنگوی دادستانی کل همچنان در این کنفرانس گفت دو کارمند وزارت مالیه به اتهام گرفتن 65 هزار دالر رشوه، رییس معدن ولایت لوگر به اتهام 10 هزار دالر رشوه و مدیرمالی وزارت شهرسازی به اتهام دو میلیون افغانی رشوه از سوی دادستانی بازداشت گردیده اند.

مطالب مرتبط

یک نظر

  1. قرار اطلاع موثق احمد ضیا مسعود معاون حکومت داری خوب البته به ضم گفته های ارگ نشینان نه عوام به نسبت متهم بودن در قضیه کابل بانک و افتتاح شهرک هوشمند هنگامیکه جناب رهیس جمهور در سفر بود میخواست بنام ظاهرأ به بهانه مریضی و معاینات عموم صحت خود خارج کشور مسافرت کنداجازه خروج از میدان هواهی کابل داده نشد و از مسافرت ایشان جلوگیری بعمل آمد منتظر انکشافات بعدی در مورد قضیه شهرک هوشمند « چه نام مقبول انتخاب کردند با سوابقش کاملا در تضاد است » هستیم به گفته عوام لنگ یا پای چند نفر از بزرگان ارگ نشینان دور غنی خاندانی در تلک میافتد معاون ثنا عزت یار در حالیکه کار وی نبوده بوی هیچ ارتباط از نگاه وظیفوی ندارد صرف بخاطر تلاش نفس خود هم گوشه ریسمان را هنگام افتتاح شهرگ گرفته بود حتمأ چیزک وعده داده شده ویابه حق رسیده روز بروز اگر معامله پنهانی صورت نگیرد چهرهای جدید نقاب ها از رویشان دور شده چهر حقیقی شان نمایان میگردد.حاجی صبور