9 گروگان زابل و 20 دانش آموز گروگان گرفته شده در غور آزاد شدند

وزارت داخله اعلام کرد است که 9 تن از مسافران گروگان گرفته شده در زابل  که  در 30 عقرب  از منطقه ناورک زابل گرفته شده بودند، با میانجی‌گری بزرگان محل و تلاش پولیس رها شده اند و پولیس تلاش دارد که باقی گروگان‌ها نیز آزاد شوند.

به گفته مسافران صبح روز شنبه (30 عقرب) افراد مسلح چندین بس مسافر بری را در شاه راه کابل ـ قندهار  در ولایت زابل توقف دادند و در جمع مسافران در جستجوی مسافران هزاره بودند و در حدود 30 مسافر را از موتر پایین کرده و باخود بردند. اما سخنگوی وزارت داخله صدیق صدیقی دیروز با خبرنگان  تعداد گروگان‌ها را شانزده نفر یاد کرده و گفته است از جمع آنها 9 نفر شان در نتیجه‌ای تلاش پولیس و میانجی‌گری بزرگان محل آزاد شده اند و تلاش‌ها برای آزادی گروگان‌های باقی مانده نیز در جریان است.

1156968_850

به گفته میرویس نورزی گروگان‌ها توسط یکی فرماندهان طالبان به نام ملا تقوا گرفته شده، او ادعا دارد که گوسفندان آن‌ها توسط مردم جاغوری گرفته شده است. اما بزرگان و باشندگان جاغوری این ادعا را رد می‌کنند و می‌گویند در جاغوری گشت و گذار رمه کوچی‌ها و پشتون‌ها صورت نمی‌گیرد که توسط مردم جاغوری گرفته شود. به گفته آنها این یک بهانه برای گروگان‌گیری و باج‌گرفتن از گروگان‌هاست.

از ماه حوت سال گذشته این چندمین بار است که مسافران آن هم از یک قوم در زابل گروگان گرفته می‌شوند. چندی پیش هفت تن از گروگان‌ها که باشندگان مردم جاغوری بودند و در جمع آنها زن و کودک نیز شامل بود سربریده شدند.

در همین حال به نقل از رادیو سلام وطندار 20 تن از دانش آموزان ولایت غور که برای شرکت در امتحان کانکور می‌رفته اند توسط طالبان گروگان گرفته شده بودند نیز با تلاش معلمان و بزرگان محل آزاد شده اند.

به نقل از منبع و به گفته سیماجوینده والی غور، این دانش آموزان از مسیر چغچران ـ تولک از منطقه «کور آب لیلا» گرفته شده بودند و یک فرمانده طالبان به نام ملا گل محمد مشهور به سیف الاسلام  عامل آن بوده است.

مطالب مرتبط