زندگی شش میلیون کودک در افغانستان نگران کننده است

دیروز روز جهانی کودک بود، کمیسیون حقوق بشر افغانستان از این روز در کابل تجلیل کرد مسوولان وزارت کار و امور اجتماعی که در این برنامه شرکت کرده بودند از وضعیت کودکان در کشور ابراز نگرانی کردند.

E104582E-0EA0-4DEA-8FDE-245DB9D05FC0_w640_r1_sعبدالله هاشمی رییس عمومی پرورشگاه‌های وزارت کار و امور اجتماعی در این برنامه  گفته است شش میلیون کودک در افغانستان در معرض خطر قرار دارند. به گفته او از این تعداد سه میلیون شان تحت مراقبت قرار گرفته اند.

کودکانی که در وضعیت بد قرار دارند بیشتر شان از تربیت و آموزش محروم می‌باشد، کارهای شاقه، گدایی، سواستفاده جنسی،بهره برداری اقتصادی، ازدواج زودهنگام و آدم‌ربایی مواردی هستند که کودکان افغانستان را در وضعیت بد قرار داده اند.

عبدالله عابد مسوول بخش حمایت و انکشاف حقوق کودکان دفاتر ساحوی کمیسیون حقوق بشر در این برنامه گفت در 23 نقطه‌ای کشور کودکان آسیب پذیر شناسایی شده که ولایت پروان نیز در جمع آن شامل می‌باشد.

به گفته او کودکان آسیب پذیر در پروان در معرض کارهای شاقه، اعتیاد به مواد مخدر و عدم دست رسی به آب آشامیدنی صحی مواجه هستند و از این کودکان تخلف‌های اخلاقی و جرمی نیز سرمی زنند.

همچنان  دفتر ولایتی کمیسیون حقوق بشر هلمند گفت است در این ولایت 30 درصد خشونت علیه کودکان افزایش یافته است.

محمد بلال صدیقی رییس دفتر کمیسیون حقوق بشر در هلمند به خبرنگاران گفته است در یک ماه گذشته ده‌ها کودک به علت درگیری میان طالبان و نیروهای دولتی در هلمند، زخمی شده و شماری از آنها اعضای بدن شان را از دست داده اند.

کارهای شاقه، تجاوز جنسی از جمله  تهدیدهای دیگری است که کودکان هلمند را رنج می‌دهند.

مطالب مرتبط

یک نظر

  1. سران دولت جرمن در شرایط که افغانستان سخت به مشکلات اقتصادی نظامی امنیتی و مداخله کشور نام نهاد پنجابی پاکستان پلید دشمن خاک و مردم ما و بیکاری مواجه است

    دولت جرمن باوجود تقاضای مکرر سران حکومت افغانستان نامردانه دست به اخراج پناجویان افغان ها میزنند. باید سران دولت جرمن یک مرتبه تاریخ خود را بدقت بخوانند در جنگ جرمن ها و شوروی زمان هتلر جرمن ها شکست خورد یک عده زیاد عساکر شکست خورده با عبور از دریا آمو به خاک افغانستان پناهنده شدند گرچه افغانستان یک کشور بیچاره ناتوان از نقطه نظر نظامی در مقابل قوای شوروی سابق بود اما مردمش و دولت وقت افغانستان با غیرت مهمان نواز با شهامت از عساکر جرمن ها با پشانی باز مهمان نوازی کردند در مقابل تقاضا های مکرر و تحدید نظامی قوای انقلابی لیلن راجع به تسلیمی عساکر جرمن جواب منفی دادند مردم و دولت افغانستان همه امکانات که داشتند حاضر با جنگ در مقابل شوروی شدند چرا برای افغان ها بسیار شرم و ننگ است اگر کسی که دشمن مردم و خاک ما نباشد به خانه یک افغان پناه بیاورد وی راهرگز به قیمت جان خود بدشمن تسلیم نمیکند این جزی کلتور پر افتخار افغان ها است.

    اما متاسفانه دولت جرمن در شرایط که مردم ما سخت به مشکلات گوناگون مواجه است همرای مهاجرین ما نا جوانمردانه درین فصل سرمابرخورد میکنند افغان به امید یک دوست واقعی همه هست وبود خود را فروختند به هزاران مشکل خود را به جرمنی رساندن سران دولت المان باید یک مرتبه تاریخ جنگ المان و شوروی و خاطرات اجداد عساکر و صاحب منصبان تان که در افغانستان از ترس قشون سرخ شوروی وقت پناهنده شده بودند مکررأ بدقت مرور کند و به نوجوانان المان تاریخ را فراموش کرده واقعیت را یاد آوری کنید در زمانی جنک مردم و دولت افغانستان با عساکر شما چه نوع برخورد انسانی انجام داد و یا مانند سیاست دو دوری شما عمل کرد زمان میگذرد این مشکل تا ابد برای افغانستان نمی ماند امارفتار و عمل نیک و بد درج تاریخ میگردد. حاجی صبور