جان مکین در دیدار با حامد کرزی: تجربه عراق را در افغانستان تکرار نمی کنیم!

حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان بعد از ظهر امروز با سناتور جان مکین، سناتور لنزی گراهام و سناتور جان براسو، اعضای مجلس سنای ایالات متحدهء امریکا دیدار کرد. загруженное (1)

در این دیدار که در ارگ انجام شد، هر دو جانب در مورد مواففتنامه امنیتی و دفاعی میان افغانستان و امریکا، زندان بگرام و مسایل منطقوی بحث و تبادل نظر کردند.

رئیس جمهوری اسلامی افغانستان با اشاره به موافقتنامه امنیتی میان افغانستان و ایالات متحده امریکا، یکبار دیگر بر شرایط افغانستان برای امضای این موفقتنامه،  تاکید کرد.

وی گفت که مردم افغانستان خواهان امضای موافقتنامه امنیتی با ایالات متحده امریکا در صورت تامین صلح و امنیت در کشور شان می باشند.

حامد کرزی تصریح کرد که پروسه صلح برای افغانستان اهمیت دارد و مردم افغانستان خواهان صلح بوده، نمی خواهند که کشور شان دوباره دستخوش هرج و مرج قرار گرفته و یا حالاتی پیش آید که ملوک الطوایفی حاکم شده و حکومت تضیعف گردد. وی افزود که افغانها جهت رفع این  تشویش از همه بیشتر خواهان صلح در افغانستان می باشند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد که ما خواستار آغاز عملی و علنی پروسه صلح توأم با وحدت و یکپارچگی افغانستان می باشیم.

حامد کرزی با اشاره بر منع عملیات در قریه ها و خانه های مردم افغانستان گفت که کار بیشتر باید در این راستا صورت گیرد تا مردم افغانستان به صلح و آرامش دست یابند.

رئیس جمهور در رابطه به زندان بگرام خاطر نشان کرد که ایجاد این زندان و گرفتاری های انجام شده، در تضاد کامل با قوانین نافذهء افغانستان و حقوق بشر می باشد که در نتیجه آن تعداد زیادی از هموطنان بی گناه ما سالیان متمادی در توقیف بسر بردند.

حامد کرزی گفت افغانستان می خواهد که زندانیان بی گناه در مطابقت با قوانین نافذهء کشور از بند رهاگردیده و مجرمین محاکمه و مورد مجازات قرار گیرند.

 در این دیدار هیئت مجلس سنای امریکا در سفر به کابل به حامد کرزی پیرامون ازادی  زندانیان خطرناک از زندان بگرام به حامد کرزی هشدار داده است که آزادی زندانیان خطرناک از زندان بگرام می تواند بر مناسبات دو کشور تاثیر منفی بگذارد. آنها همچنان به امضای موافقت نامه امنیتی به زودی تاکید کردند.

سه تن از سناتوران برجسته ایالات متحده امریکا، جان مک کین، لیندسی گراهام و جان براسو، روز پنج شنبه  2 جنوری  2014 وارد کابل شده بودند.

جان مک کین گفت که در این سفر برعلاوه ملاقات با جوزف دانفورد، فرمانده کل نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان، با دو تن از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری نیز دیدار کرده است، اما فاش نساخت که با کدام نامزدهای انتخابات دیدار داشته است.

تنش در مورد آزادی زندانیان بگرام

لیندسی گراهام هشدار داد که آزاد سازی 88 زندانی بگرام به روابط دو کشور آسیب می زند. یک هیات موظف شده از سوی حکومت افغانستان دستور آزادی این زندانیان را صادر کرده است، اما به دلیل مخالفت امریکایی ها، آنها هنوز در زندان به سر می برند.

سناتور گراهام گفت که براساس توافق امریکا و افغانستان، دوسیه های این زندانیان باید در نهادهای قضایی افغانستان مورد بررسی قرار بگیرد. او گفت: «پیگیری قضایی این زندانیان مردم افغانستان و نیروهای ایتلاف را از جنایتکاران خطرناک محافظت می کند».

او با ابراز این که دست این زندانیان در خون امریکایی ها آغشته است، گفت: «اگر آزادی این ها ادامه یابد، تاثیر منفی غیرقابل باور بر آینده روابط ایالات متحده امریکا با مردم و حکومت افغانستان خواهد داشت».

“تجربه عراق را تکرار نمی کنیم”0,,16697503_303,00

جان مک کین در یک کنفرانس خبری در سفارت ایالات متحده امریکا در کابل گفت: «ما باور داریم که این موافقت نامه برای آینده افغانستان، امنیت این کشور و منطقه حیاتی است. ما اختلاف هایی داریم و با رییس جمهور کرزی در مورد این اختلاف ها صحبت کردیم».

جان مک کین گفت که اختلاف ها با حامد کرزی در این رابطه محدود شده است و دو کشور به مرحله ای رسیده اند که بتوانند موضوعات مورد مناقشه را در ظرف چند روز یا چند هفته حل کنند. این سناتور امریکایی با اشاره به پیشرفت های چند سال اخیر افغانسستان افزود: «اما این را نیز می دانیم که در یک زمان حیاتی قرار داریم، زیرا نمی خواهیم آنچه در عراق اتفاق افتاد تکرار شود، جایی که ما جنگ را بردیم و به دلیل خروج کامل نیروهای خود، صلح را از دست دادیم».

لندسی گراهام، دیگر سناتور امریکایی تاکید کرد که بدون امضای موافقت نامه امنیتی به زودی، رییس جمهور امریکا نمی تواند به ادامه حضور نیروهای امریکایی در افغانستان بعد از سال 2014 تصمیم بگیرد. او گفت حتی اگر رییس جمهور امریکا چنین تصمیمی بگیرد، کانگرس نمی تواند بودجه آن را تصویب کند.

مطالب مرتبط