وزیر تجارت: بهای نفت و گاز کاهش می‌یابد

مجلس نمایندگان به علت کاهش بهای افغانی (ارزکشور) در مقابل دالر و بلند رفتن گاز و نفت، مسوولان وزارت‌های تجارت، مالیه و بانک مرکزی را امروز برای پاسخ گویی به مجلس فراخواندند.

vlcsnap-2015-05-27-18h29m39s13

در جلسه استجوابیه مجلس نمایندگان همایون رسا وزیر تجارت، خیل‌الله صدیق رییس بانک مرکزی و مستطفی مستور معین وزارت مالیه حاضرشدند.

پیش از توضیحات این مسوولان در مورد کاهش بهای افغانی  و بلند رفتن قیمت گاز و نفت، نمایندگان از آنها سوال کردند و بعضی از نمایندگان نبود استراتژی ملی اقتصادی و عدم کنترول دولت در بازار و مداخله مافیاها در کاهش بهای افغانی در مقابل دالر و بلند رفتن قمیت‌های موادهای سوختی در فصل سرما را موثر دانستند.

وزیر تجارت در مورد کنترول قیمت‌های گاز و نفت گفت وزارت تجارت 30 درصد از گاز مورد نیاز کشور را در ذخیره گاه خود دارد و برعلاوه برای رفع نیاز گاز با کشور ازبکستان قرار داد واردشدن 150 هزار تن گاز صورت گرفته و 73 هزار تن دیگر با روسیه قرار داد می‌شود که با وارد شدن گازهای ذخیره شده و گازهای قراردادی به بازار بهای گاز و نفت کاهش می‌یابد.

همایون رسا علت بلند رفتن قیمت گاز و نفت را مشکلات در شیوه انتقال آن که توسط تانکرها صورت می‌گیرد دانست و گفت اگر نفت و گاز توسط پایپ لین انتقال یابد بهای آن نسبت به بهای جهانی بالا نمی رود.

وزیر تجارت در مجلس نمایندگان از تکمیل برنامه استراتژیک تجارتی خبر داد گفت این برنامه درحال تکمیل شدن است.

به گفته او در این برنامه 46 پروژه در نظر گرفته شده که با راه اندازی و تطبیق آن بیلانس تجارتی  کشور پایین می‌آید و در اشتغال زایی نیز کمک می‌نماید.

اما به پیشنهاد خلیل الله صدیق رییس بانک مرکزی و شماری از نمایندگان توضیحات در مورد کاهش بهای افغانی در مقابل دالر سری اعلام شد بدون حضور خبرنگاران صورت گرفت.

مطالب مرتبط