نتایج سفر دو روزه رییس جمهور افغانستان به قزاقستان

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان تاریخ (۱۹ – ۲۰ ) نوامبر سال ۲۰۱۵ بنابر دعوت نورسلطان نظربایف رئیس جمهوری قزاقستان از جمهوری قزاقستان  دیدار رسمی بعمل آوردند.dd8049153168078c739061b491c0af95

به گزارش افق روسای جمهور افغانستان و قزاقستان وضعیت کنونی و آینده پیشرفت همکاری ها میان جمهوری قزاقستان و جمهوری افغانستان را مورد بحث قرار دادند .

نورسلطان نظرباییف رئیس جمهوری قزاقستان دردیدار با همتای افغانی خود بر گسترش  همکاری میان هر دو کشور در عرصه های اقتصادی، سیاسی و امنیت جهانی تاکید نموده است.

قزاقستان از استقرار صلح و ثبات هرچه سریع  در افغانستان حمایت کرده است و در چهارچوب همکاری متقابل دوجانبه و چند جانبه در این عرصه  افغانستان را کمک خواهد کرد.

دولت قزاقستان از تلاش حکومت وحدت ملی افغانستان به منظور پیشرفت موفقانه پروسه صلح فراگیر و شفاف، مبتنی بر رعایت قانون اساسی کشور و تلاش مردم افغانستان برای صلح پایدار، حمایت کرده است.

روسای جمهور افغانستان و قزاقستان خاطر نشان نمودند که آستانه و کابل روی مسایل بین المللی تفاهم کامل  دارند.

در این سفر دو روزه رئیس جمهوری افغانستان از رئیس جمهوری قزاقستان بخاطر کمک های اقتصادی مفید برای جمهوری افغانستان و مردم این کشور، به ویژه از کمک های بشردوستانه دوامدار این کشور برای متضررین حوادث طبیعی در افغانستان و از تخصیص کمک مالی برای اعمار زیربناها در ولایات سمنگان، بامیان و غیره سپاس و امتنان نمود.

رئیس جمهوری افغانستان از رئیس جمهور قزاقستان بخاطر عملی سازی برنامه آموزشی برای مردم جمهوری اسلامی افغانستان که از سال ۲۰۱۰ آغاز گردیده و در چارچوب آن حدود ۹۰۰ محصل افغان در رشته های مختلف مصروف آموزش هستند، بطور اخص تشکری نمود. با در نظر داشت موثریت این برنامه جانب افغانستان از جانب قزاقستان درخواست نمود تا این برنامه تمدید گردد .

روسای هر دو کشور نگرانی متقابل شانرا بخاطر تهدیدات امنیتی موجود در مناطق سرحدی آسیای مرکزی و افغانستان به  دلیل  افزایش فعالیت های گروه های تروریستی بین المللی  منجمله  داعش ابراز داشتند.

طرفین از مقابله موفقانه قوای امنیتی ملی افغانستان در برابر افراطیون مسلح استقبال نمودند و موافقه کردند تا همکاری متقابل ارگان های با صلاحیت دو کشور در مبارزه مشترک با تروریزم بین المللی، افرا ط گرائی و مواد مخدر تشدید گردد .0f126dc9d2be5c2ef23754f34723c78c-slider

روسای جمهور بر  موثریت  فعالیت کمیسیون مشترک بین الحکومتی میان افغانستان و قزاقستان در عرصه همکاری های تجارتی و اقتصادی تاکید نمودند. قرار است اجلاس بعدی آن در سال ۲۰۱۶ در شهر کابل برگزار گردد.

رئیس جمهور محمد اشرف غنی از کمپنی های قزاقستانی دعوت نمود تا در داوطلبی ها برای ساخت راه آهن، جاده ها، احداث لین های برق و سایر پروژه های ملکی در افغانستان اشتراک نمایند.  افغانستان برای اشتراک کمپنی های قزاقستانی در پروژه های اقتصادی کمک خواهد کرد.

طرفین آمادگی شانرا بخاطر کمک  برای استفاده حداکثر از مسیر های جدید ترانسپورتی بخاطر انتقال و تبادل کالا های تجارتی از جمهوری قزاقستان به جمهوری اسلامی افغانستان  و برعکس با در نظرداشت افتتاح راه آهن «قزاقستان-ترکمنستان-ایران» و راه آهن در حال اعمار «ترکمنستان-افغانستان» ابراز داشتند.

هردو کشور باور دارند که امضای توافقنامه ترانزیتی با کشور های که در مسیر دو کشور قرار دارد با اهمیت میباشد.

روسای جمهور هر دو کشور بر اهمیت الحاق هر چه زود تر افغانستان به موافقتنامه ایجاد مرکز منطقه ای حالات اضطراری و کاهش خطرات حوادث طبیعی در شهر آلماتی، تاکید ورزیدند. کابل از آمادگی خویش بخاطر تسریع روند طی مراحل داخلی اطمینان داد و خاطر نشان ساخت که بعد از ختم این پروسه، نماینده دایمی خود را برای کار به این مرکز خواهد فرستاد.

در جریان سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان یک تعداد موافقتنامه ها همکاری بین  دوکشور نیز به امضا رسید .

 مذاکرات میان روسای هر دو کشور در فضای صمیمیت و حسن تفاهم کامل برگزار گردید.

رئیس جمهور افغانستان از نور سلطان نظر بایف دعوت  بعمل آورد تا در یک فرصت مناسب از افغانستان دیدار رسمی نماید .

مطالب مرتبط