هشدار دیده‌بان حقوق‌بشر به بدرفتاری پولیس پاکستان با پناهندگان افغانستان

سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر اعلام کرده که پولیس پاکستان باید هرچه زودتر به بدرفتاری خود علیه پناهجویان افغانستان پایان بدهد.

TO GO WITH Afghanistan-unrest-Pakistan-refugees,FOCUS by Joris Fioriti (FILES) In this photograph taken on June 19, 2012, Afghan refugees sit in front of trucks at The United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR) registration centre on the outskirts of Peshawar. Hundreds of thousands of Afghans face the threat of deportation back to their war-torn country from Pakistan once a deadline expires June 30, 2012, but Kabul is crying foul over the move. Pakistan is home to 1.7 million refugees and hundreds of thousands more unregistered migrants from its neighbour, according to the UN High Commissioner for Refugees (UNHCR).AFP PHOTO/A. MAJEED/FILES

این نهاد در گزارشی نگاشته است که دولت پاکستان باید برای امنیت و جلوگیری از آزار، اذیت، تهدید و خشونت پولیس علیه پناهجویان اقدامات جدی انجام دهد.

در گزارش دیده‌بان حقوق بشر آمده است که حمله طالبان پاکستانی در یک مکتب نظامی در شهر پشاور آمار بد رفتاری و خشونت علیه پناهجویان را افزایش داده است.

گفته شده که به دلیل این موضوع، بیشتر پناهجویان افغانستان مجبور به بازگشت به کشورشان شده یا از اروپا درخواست پناهنده‌گی کرده اند.

فلیم کاین، معاون دفتر آسیایی دیده‌بان حقوق بشر گفت: “بدرفتاری بی‌رحمانه پولیس پاکستان با افغان‌ها در یک سال گذشته نیازمند اقدام فوری دولت پاکستان است. “

او افزود: “دولت پاکستان باید پلیس این کشور را تحت فشار قرار دهد تا به جای متهم قرار دادن همه مهاجران افغان، مرتکبین اصلی جنایات را دستگیر کند.”

این گزارش ۳۷ صفحه‌‌یی تحت عنوان ‘اینجا چه کار می‌کنید؟: بدرفتاری پولیس علیه افغان‌ها در پاکستان،’ موارد بی‌شماری از نقض حقوق افغان‌ها را از دسامبر سال ۲۰۱۴ تا حال مستندسازی کرده است.

این گزارش می‌افزاید که دولت پاکستان مسوول است تا اطمینان حاصل کند که تمامی نهادهای تطبیق قانون و دیگر مقامات پاکستانی با افغان‌هایی‌ که در پاکستان زندگی می‌کنند، رفتار توام با کرامت انسانی و احترام به حقوق بشری آنها در تطابق با قوانین ملی و بین‌المللی داشته باشند.

در ادامه گزارش آمده است که پایان بدرفتاری پلیس و اطمینان از رفتار منصفانه با افغان‌ها باید نخستین گام ایجاد یک چارچوب حقوقی دوامدار برای مدیریت جمعیت افغان‌ها در پاکستان باشد.

دیده‌بان حقوق بشر برای این گزارش با ۵۰ افغان بازگشته از پاکستان صحبت کرده که سال‌ها در آن کشور زندگی می‌کردند. در این گزارش همچنین با ۴۶ مهاجر افغان مقیم پاکستان، مقامات دولت‌های افغانستان و پاکستان، کارمندان نهادهای غیردولتی، مقامات پناهندگی سازمان ملل، دیپلمات‌ها، روزنامه‌نگاران و متخصصان امور صحبت کرده است.

پاکستان میزبان یکی از بزرگترین جمعیت‌های بیجا شده در جهان است. کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان برآورد کرده است که ۱.۵ میلیون پناهنده ثبت شده و حدود ۱ میلیون پناهنده افغان بدون مدارک در پاکستان زندگی می‌کنند.

مطالب مرتبط