تکذیب گزارش نقشه کودتای افغانهای روسیه طرح “تغییر نظام در افغانستان” با استفاده از نفوذ سیاسی برای سرنگونی دولت کرزی

وزارت خارجه روسیه گزارش منتشرشده درباره طرح شماری از افغان‌های مقیم روسیه برای کودتا در کشورشان را تکذیب کرده است.
خبرگزاری پژواک دو روز پیش از قول “یک منبع مورد اعتماد” نوشت که این افغان‌ها در دیدار با یک عضو دوما – مجلس سفلای پارلمان فدرال روسیه – طرح “تغییر نظام در افغانستان” با استفاده از نفوذ سیاسی و نظامی را مطرح کردند.
به نوشته این خبرگزاری، طراحان کودتا خواستار حمایت روسیه شدند، اما پارلمان روسیه این درخواست را با سفارت افغانستان در مسکو در میان گذاشت و سفارت هم موضوع را به وزارت خارجه در کابل مخابره کرد.
دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه روسیه در اطلاعیه‌ای این خبر را “دروغ‌ پردازی مغرضانه”خوانده و آن را تلاشی برای آسیب رساندن به روابط دوستانه افغانستان و روسیه دانسته است.
پژواک منبع خبر خود را فاش نکرده و وزارت خارجه روسیه در اطلاعیه خود نوشته است که از پخش چنین خبری “شگفت‌زده” شده است.
به گزارش بی بی سی،  دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه روسیه تاکید کرده که این خبرگزاری اطلاعات خود را از منابع “بی‌نام و بی‌امضا” به دست آورده و می‌بایست آن را پیش از پخش بررسی می‌کرد.
خبرگزاری پژواک در گزارش خود نوشته است که عزیزالله کرزی، سفیر افغانستان در روسیه در مورد این خبر اظهار بی‌اطلاعی کرده و جانان موسی‌زی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان هم گفته است که تا حال هیچ مرجع رسمی دیدار افغان‌های مورد اشاره پژواک با عضو دومای روسیه را تایید نکرده است.
یک هفته پیش سرگئی ناریشکین، رئیس دومای روسیه با هدف تقویت روابط کشورش با افغانستان در کلیک سفری به کابل با حامد کرزی رئیس جمهوری، عبدالرووف ابراهیمی، رئیس مجلس نمایندگان، و فضل هادی مسلمیار، رئیس سنای افغانستان دیدار کرد.
از زمان فروپاشی رژیم طالبان در افغانستان، این نخستین سفر یک مقام بلندپایه دولت فدراسیون روسیه به این کشور بود.
به گزارش آوا به نقل از بی بی سی، در نظام حکومتی روسیه، از نظر قدرت سیاسی، رئیس دوما نفر سوم پس از رئیس جمهوری و نخست وزیر محسوب می‌شود.
نفوذ تندروهای افراطی و قاچاق مواد مخدر از افغانستان به آسیای میانه و روسیه، از نگرانی‌های اصلی دولت روسیه در روابط با افغانستان است.
روسیه از روند جاری در افغانستان حمایت می‌کند و معتقد است که حضور نیروهای بین‎المللی در این کشور یک ضرورت است.

مطالب مرتبط