فعالان حقوق زن در بلخ : آگاهان مذهبی نقش موثری در کاهش خشونت علیه زنان دارند

کنفرانس دو روزه یی تحت نام جلوگیری خشونت علیه زنان از دیگاه اسلام با حضور علما، فعالان حقوق زن و نهاد های مدنی 9 ولایت از شمال و شمال شرق کشور در شهرمزار شریف برگزار شد.

زنان

حمیرا کهزاد رییس مرکز رشد استعدادهای زنان افغان در این کنفرانس گفت ما باور داریم علمای دین در روستاها و قریه‌ها می‌توانند در زمینه‌ای کاهش خشونت علیه زنان بیشتر از افراد دیگر فعالیت کنند، چون گفته‌های عالمان دینی از نظرم پذیرش بیشتر دارد.

وی همچنان از نهادهای مدنی و آگاهان دینی خواست تا در از بین بردن خشونت علیه زنان  بیشتر تلاش کنند.

 حمیدالله عنایت مدیر مساجد ریاست ارشاد، حج اوقاف ولایت بلخ در این کنفرانس گفت،عالمان  دینی همواره در مساجد و روستاها درمورد حقوق زنان،خانواده و جلوگیری خشونت جنسی علیه زنان  صحبت کرده اند و در آینده نیز صحبت می‌کنند.

نسیمه آرزو رییس اداره امور زنان ولایت سرپل که در این کنفرانس شرکت کرده بود گفت از خشونت علیه زنان در ولایت سر پل یاد آورد شد و گفت در سال گذشته خورشیدی 109 قضیه خشونت علیه زنان دراین ولایت ثبت شده و همچنان از آغاز سال جاری تا اکنون 69 قضیه دیگر خشونت علیه زنان در اداره امور زنان ولایت سرپل به ثبت رسیده است.

خانم آروز همچنان افزود  با آن‌که  حضور زنان در عرصه‌های فرهنگی، آموزشی و اجتماعی افزایش یافته است، اما هنوز خشونت با زنان در این ولایت به قوت خود باقی‌است.

این درحالی‌است که  بعد از سقوط طالبان درکشور، یکی از برنامه‌های جدی و مهم جامعه جهانی و دولت افغانستان،کاهش خشونت علیه زنان درکشور بوده و همواره نشست‌هایی در این مورد برگزار می‌گردد اما باوجود آن خشونت علیه زنان در کشور کاهش نیافته است.

مطالب مرتبط

یک نظر

  1. سال ها است مردم دلیر و با شهامت افغانستان با دست خالی شکم گرسنه با تروریسم مردانه وار ایستاده بار ها از جامعه جهانی تقاضا نمودیم جنگ از بیرون کشور برما تعمیل شده کسی طور شاید و باید بما کمک و همکاری نکرد حتی مانند کشور پلید پاکستان ایشان را پتاهگاه داد ترین وتربیه و تجهیز کرد بخاطر خرابکاری و کشتن مردم ماتشویق شان کرد تا هم اکنون ادامه دارد. متاسفانه کسی به صدای ما کوش نداد قوای بین المللی بنام مبارزه به تروریست به افغانستان آمدن شکل سمبولیک بود هر کشور خور را در گوشه گرفت قسمیکه لازم بود اقدام نکردند.

    در قدم اول باید لانه تروریست و کشور های که این تروریست ها تمویل میکند به جزا ایشان برساند اقدام نکردند. برای همه ایشان معلوم بود زادگاه تروریست پاکستان است تمویل کنند کننده تروریست ها عربستان سعودی قطر امارات متحد و کویت است همه به هدایت و اشاره امریکا پول میدهند. برای پاکستان جمع کردن تروریست ها در خاک پاکستان یک تجارت منفعت بار است بیشتر از نصف بودجه خود را استخبارات پاکستان از همین مدرک تمویل میکند همچنان این جانی ها را به کشور های که به ضم پنجابی دشمن پاکستان است گسیل میکند مانند هند و افغانستان در هند در هوتل ممبی همین تروریست ها از طرف پنجابی پاکستان روان شدبمب گذاری کرد در افغانستان هزران مرتبه عملیات خرا کارانه کردند تا حال ملت ما قربانی میدهد هیچ کشوری کمک صادقانه بما نمیکند بغیر از هند

    از واقعه که در فرانسه اتفاق افتاد شدیدأ متاثر هستیم چرا انسان های بیگناه از طرف این تروریست های کشته میشوند. باید جامعه جهانی بخاطر ریشه خشک کردن این جانی ها باشند. مرکز آن همه جهان بشمول فرانسه خود میداند در پاکستان است همین جا تعلیمات خرابکاری را از طرف استخبارات پاکستان می آموزند تمویل از طرف کشورهای عربی مانند سعودی قطر امارات محتده و کویت میشوند هم اکنون شاخه تروریست بین المللی بنام شبکه حقانی و جهیش محمدیه در پاکستان فعال است از طرف استخبارات پاکستان و کشور های عربی تمویل مالی میگردد اگر زیر کاسه نیم کاسه نیست باید اقدام جدی برای محوه شان از طرف جامعه جهانی صورت گیرد. هکذا باید آور گردید فرانسه اولین کشور بود در افغانستان در مبارزه با تروریسیم فرار بر قرار را ترجیح داد عساکر خود را به امر فرانسو اولاند عاجل خارج نمود زمانی در میدان هواهی فرانسه در اولین دیدار با کرزی گفت ما عساکر خود را از افغانستان خارج میکنیم کرزی طرف داکتر اسپنتا نگاه کرد اسپنتا به کرزی مشوره داد گفت بگو ما عساکر شما را دعوت نکردیم تصمیم خود شماست می باشید و یا میروید فرانسو اولاند رهیس جمهوری کنونی فرانسه رنگش سرخ شد و کمی خجل گردید باشنیدن جواب دندان شکن سکوت کرد حال سیاست را آموخته از جهان حتی از پوتین کمک می خواهد عملیات مشترک کنیم به گفته بزرگان هر کی را دردی رسد بناچار گوید وای وای. حاجی صبور