بنیاد آسیایی : نارضایتی مردم از کارکرد حکومت افزایش یافته است

بنیاد آسیایی در گزارش سالانه‌ای خویش عوامل مختلف اجتماعی را بر زندگی مردم افغانستان از کارکرد حکومت گرفته تا امنیت، فساد و اقتصاد را ارزیابی کرد و برای دریافت‌های گزارش، با 75144 شهروند کشور گفتگو کرده است.

140405093718_election_day_976x549_reuters1

بر بنیاد گزارش این نهاد رضایت مردم از کارکرد حکومت نظر به سال‌های گذشته پایین آمده است، 75 درصد کسانی با آنها گفتگو صورت گرفته ابراز کرده اند، دولت افغانستان در مسیر درست گام بر نمی‌دارد و نیز از دید آنها ناامنی، فساد اداری، ضعف اقتصادی و حکومتداری ضعیف از عوامل عمده مشکلات افغانستان به حساب می‌روند.

در این گزارش در مورد وضعیت کلی کشور نیز پرداخته شده است، 57 در صد از مصاحبه شوندگان گفته اند  کشور در مسیر مطلوب قرار ندارد و 37 در صد آنها نظر داده اند، کشور در مسیر مطلوب قرار دارد.

در این گزارش ارزیابی شده  45 درصد ناامنی، 25 درصد بیکاری، 13 درصد فساد اداری، 12 درصد ناتوانی اقتصادی در کل مشکلات و نارضایی مردم از وضعیت کشور نقش دارد.

 در گزارش بیناد آسیایی فاکتورهای چون بازسازی، امنیت، معارف، حکومتداری بهتر، نیروهای امنیتی، اقتصاد، مردم سالاری به عنوان عوامل تاثیرگزار برای تغییر افغانستان در نظر گرفته شده است که براساس ارزیابی گزارش، 32 درصد از مصاحبه‌شوندگان بازساری، 29 درصد امنیت، 10 معارف، 10 درصد نیروهای امنیتی، 10 درصد حکومتداری بهتر، 8 درصد اقتصاد و 7 درصد مردم سالاری را در تغییر و بهبودی افغانستان موثر ارزیابی کرده اند.

همچنان بنیاد آسیایی در گزارش خویش گفته 43 در صد از مصاحبه شوندگان بزرگ ترین مشکل افغانستان را ناامنی دانسته اند در حالی‌که در سال گذشته این رقم 34 بوده است. برعلاوه ، 22 درصد آنها بیکاری، 24 درصد فساد و 13 درصد ضعف اقتصادی را از مشکلات مهم کشور پنداشته اند.

قابل یاد آوری است پیش از این نیز ارزیابی از وضعیت عمومی کشور و رضایت مردم از کارکرد حکومت به نشر رسید بود. اما اشرف غنی رییس جمهور کشور در مورد نگرانی‌ها، دیروز در سخنرانی خویش گفت او در گام نخست روی  زیربنایی حکومتداری و توسعه کار می‌کند به باور او  این یگانه راهی‌است که کشور را به طرف پیشرفت و صلح می‌برد.

مطالب مرتبط