در تظاهرات علیه والی سمنگان دونفر کشته و ۸ نفر زخم برداشتند

امروز سه شنبه  ۳۱ دسامبر  تظاهرات مردمی  علیه والی سمنگان،دو تن کشته و هشت تن دیگر زخم برداشتند.
گفته می‌شود که این تظاهرات از سوی هواداران رئیس شورای ولایتی سمنگان و یک نماینده آنان در مجلس سنا علیه والی این ولایت صورت گرفته است.
خیرالله انوش، والی سمنگان در مصاحبه با خبرگزاری آوا، گفت که آصف، عضو مجلس سنا بدون مجوز قانونی این تظاهرات را علیه او راه ‌اندازی کرده است.
آقای انوش مدعی شد که رییس شورای ولایتی این ولایت نیز با سناتور آصف همدست است و در دامن زدن این اغتشاشات نقش دارد. انوش تاکید کرد که به منظور رسیدگی به حادثه پیش آمده و شناسایی عاملان کشتار مردم در این تظاهرات، جلسه ویژه‌ای را برگزار کرده است.
در همین حال، ضیاءالدین ضیاء رییس شورای ولایتی سمنگان گفت که تظاهرات امروز مردم قانونی بود.
آقای ضیا افزود: درحالی که معترضین به شکل مسالمت آمیز به سمت مقام ولایت راهپیمایی می نمودند، مورد خشم والی و محافظانش قرار گرفتند و با شلیک گلوله مواجه شدند.
وی علاوه کرد که در اثر شلیک گلوله از سوی محافظان آقای انوش تعدادی کشته و زخمی شدند.
وی والی سمنگان را به بی کفایتی متهم کرد و گفت که مردم سمنگان نمی خواهند بیش ازاین، آقای انوش در مقام والی این ولایت باقی بماند و خواستار برکناری وی از سوی حکومت مرکزی هستند.
ضیاء در پاسخ به این سوال که چرا تظاهرکنندگان به صورت مسالمت آمیز خواست شان را مطرح نکردند؟، گفت: با وجودی که قبل از این بارها از مقامات مسئول خواسته شده بود که درمورد والی سمنگان تجدید نظر صورت بگیرد و فرد دیگری را به جای وی معرفی نمایند؛ اما به این خواست مردم توجهی صورت نگرفت ومردم مجبور شدند، دست به تظاهرات بزنند.
گفتنی است که بر اثر بروز اختلافات میان والی سمنگان و دو نماینده مردم این ولایت در مجلس سنا و شورای ولایتی از یک هفته بدینسو طرفداران هر دو طرف با راه اندازی تظاهرات و تجمعاتی یکدیگر را به بی کفایتی و ایجاد اغتشاش و تشنج در این ولایت متهم می کنند.
هرچند هفته گذشته هیاتی از سوی حکومت مرکزی برای علت یابی این اختلافات به ولایت سمنگان اعزام شده بود؛ اما از تداوم اختلافات به خصوص حوادث امروز چنین برمی آید که تحقیقات و بررسی های هیات مذکور نیز تاکنون به نتیجه مطلوبی نرسیده است.

مطالب مرتبط