پس از فاجعه‌ی پاریس، آیا ناتو وارد جنگ خواهد شد؟

پس از رویداد خونین روز جمعه در شهر پاریس، باورها بر این است که پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) پایگاه جدیدی را برای هماهنگی حمله‌ی منظم نظامی علیه داعش در سوریه و عراق فعال خواهد کرد.

1332275_970برخی رسانه‌های منطقه در تحلیل‌های خود نگاشته اند که اتحادیه اروپا یکی از ستادهای فرماندهی نیروهای مشترک ناتو را به عنوان مسوول طرح و اجرای عملیات نماید.

از آنجا که ستاد مشترک بروسام کشور هالند درگیر فرماندهی عملیات در افغانستان است، احتمال انتخاب ستاد مشترک نیروهای ایتلاف در ناپل کشور ایتالیا به عنوان رهبری کننده عملیات نظامی سوریه زیاد است.

حملات تروریستی در پاریس پس از انفجارهای ضاحیه بیروت – که در آن 130 نفر کشته و بیش از 200 نفر دیگر زخمی شدند، از سوی رسانه‌های فرانسوی به عنوان بزرگترین حادثه تروریستی تاریخ فرانسه شناخته شد.

پیش‌بینی می‌شد که این حمله تا چه فضای رسانه‌ها و تحلیل‌های بین‌المللی را پر کند.

حال و هوای این سکوت مشکوک فرانسه و اتحادیه اروپا و کد خواسته یا ناخواسته‌یی که پاپ با بیان اینکه «واقعه پاریس، قطعه‌یی از جنگ جهانی سوم است» داد، خبر از زبان جنگ در سوریه می‌دهد.

ادبیاتی که زمزمه بروز و ظهور آن را می‌توان در هوای حزن‌انگیز پاریس و پس چشم‌های منتظر اولاند برای ورود ناتو به قضیه شنید.

همزمانی حملات تروریستی 13 نوامبر پاریس با کنفرانس وین در مورد سوریه بی‌معنا نیست.

در یکم اکتبر 2015 میلادی اسوشیتد پرس در گزارشی نوشت که امریکا مایل است که اروپاییان وارد مذاکره بر سر سوریه شوند و بیشتر بر حل اختلاف‌نظر میان خود و مقامات روسیه تاکید دارد.

طبیعی است اگر این شکاف میان حوزه اتلانتیک جدی باشد، اروپاییان باید فکری برای دلیل حضور خود در مذاکرات بر سر سوریه و گروه موسوم به داعش بکنند.

arton5782دیروز رهبران فرانسه اعلام کرده اند که بزرگترین حمله‌ی هوایی علیه مواضع داعش در سوریه در دستور کار است، دیری نگذشت که جنگنده‌های این کشور بر فراز آسمان سوریه پرواز کردند.

نخست وزیر فرانسه نیز دیروز گفت که جنگ ما با داعش آغاز شده و تا نابودی کامل این گروه ادامه خواهد داشت.

از سوی دیگر امریکا، به عنوان قدرتمندترین کشور گفته که در کنار فرانسه می‌ماند و علیه داعش خواهد جنگید.

تمام این ادعاها می‌رساند که ناتو ظاهراً برای جنگی دیگر در سوریه و بخش‌هایی از عراق دست به کار می‌شود؛ اما با این تفاوت که در این جنگ برخی کشورهای عربی نیز اشتراک خواهد داشت.

شماری از آگاهان می‌گویند که داعش منطقه و حتا جهان را تهدید می‌کند و اگر تمام کشورهای دنیا سهمی در این نبرد نداشته باشند، داعش قدرت یابی روز افزون خواهد داشت.

مطالب مرتبط