ربانی: برخی کشورهای اروپایی توافق کردند که پناهجویان را اخراج نکنند

صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه‌ی کشور اعلام کرد، در نتیجه‌ی مذاکراتی که با سفیران برخی کشورهای اروپایی انجام داده، آنان توافق کرده اند که پناهجویان افغانستان را اخراج نکنند.

142234218773

او و عالمی بلخی، وزیر امور مهاجران که به مجلس نماینده‌گان فراخوانده شده بودند گفت که هیچ کشوری حق ندارد پناهجویان افغانستان را به گونه‌ی غیر قانونی اخراج کند.

روزانه هزاران شهروند به دلیل ناامنی، بیکاری و موجودیت فساداداری نا گزیر به ترک کشور می‌شوند؛ اما شماری از آنان به گونه‌ی بی‌رحمانه غرق می‌شوند.

ادامه این وضعیت خشم مجلس نماینده گان را بر انگیخته است، مجلس نماینده گان به همین دلیل به روز دوشنبه وزاری امور خارجه و مهاجران را استجواب کرد.

با این حال، آقای ربانی گفت که حکومت از کشورهای اروپایی خواسته تا بر بنیاد کنوانسیون 1951 جینو از برگشتاندن پناهجویان کشور خودداری کنند.

وزیران خارجه و امور مهاجران نیز در این جلسه گفت، از کشورهای اروپایی خواسته شده تا در نخست درخواست پناهنده گی کودکان، زنان و افغان‌هایی که در ساحات ناامن در افغانستان زنده‌گی می‌کردند، بپذیرد.

بربنیاد گزارش ها دست کم بیش از شش میلیون شهروند کشور در52 کشور جهان زنده گی می‌کنند.

وزیر امور خارجه افغانستان اعلام کرد که براساس اعلام کمیساریای عالی سازمان ملل، در سال جاری ۱۴۶ هزار مهاجر افغان وارد اروپا شده‌اند. از این میان ۸۰ هزار در کشور آلمان درخواست پناهندگی داده‌اند.

او گفت: “در سال ۲۰۱۵ میلادی ۴۳ درصد از مهاجرین افغان که در کشور آلمان درخواست داده بودند، پذیرفته شده‌اند. پرونده ۵۷ درصد باقی مانده نیزدرحال بررسی‌است.”

او گفت که سفیر آلمان در کابل به وزیر خارجه گفته که فقط ۷ مهاجرافغان به این کشور برگردانده شده‌اند.

حکومت تاکید می کند که از سه سال به این سو به دلیل افزایش نا امنی ها درکشورمیزان برگشتاندن شهروندان ازخارج  دست کم هشت در صد کاهش را نشان می دهد.

پرسش این جاست اگرپناهجویان  به گونه ی اجباری برگردانده شوند ، آیا حکومت برای تامین امنیت شان کاری کرده می تواند وآیا زمینه ی کاربرای شان فراهم کرده می تواند؟.

مطالب مرتبط