حکایت هشت گروگان آزاد شده زابل از اسارت و آزادی شان

بعد از کشته و سربریده شدن هفت گروگان در زابل در یک شنبه 17 عقرب در زابل، دو روز بعد هشت تن از گروگان‌ها  از زابل آزاد شدند. رییس جمهور و معاون  سخنگویش  گفتند آزادی این گروگان‌ها و 19 گروگان از جمع 31 نفر، در نتیجه‌ی تلاش‌های نظامی و غیر نظامی دولت صورت گرفته است و دولت برای آزادی آنها دو عملیات نظامی را انجام داده و در نتیجه‌ای تعقیب نیروهای دولتی، گروگان‌ها به 56 محل تغییر مکان داده شده اند.

151115160139_nabi_hostage_released_624x351_._nocredit

19 نفری که پیش از این آزاد شده بودند معلوم شد که در نتیجه تبادله اسیران تروریستان با آنها آزاد شدند. اما روایت گروگان‌های آزاد شده اخیر چنین نیست و آنها می‌گویند در نتیجه‌ای عملیات و تلاش دولت آزاد نشده اند، بلکه در نتیجه‌ای جنگ میان دو گروه طالبان که افرادی از داعش و تروریست‌های خارجی در یک گروه آن شامل بوده و آنها در نزد شان گروگان بوده اند، آزاد گردیده اند.

نبی یکی از گروگان‌های آزاد شده در گفتگو با بی بی گفته « تعداد گروگان‌ها به صد تن می‌رسیدند و گروگانگیران افراد داعش و خارجی بودند و ما در ولسوالی خاک افغان نگهداری می‌شدیم و ما ‌ها تنها پنج بار جا بجا شدیم و یک بار صدای پرواز هلیکوپتر را شنیدیم».

خدابخش گروگان آزاد شده دیگر زابل است او نیز به سایت جمهوری سکوت گفته است که همه گروگان‌ها در خاک افغان در یکجا نگهداری می‎شدند و افرادی که آنها را گروگان‌ گرفته بودند تروریستان خارجی، ازبکستانی و تاجکستانی بودند،گروگان‌گیران هرکدام از گروگان‌ها را مجبور می‌کردند که یک دیگر شان را لت و کوب و شکنجه نمایند.

به گفته او هر هفته یک نفر برای نظارت آنها استخدام می‌شدند.

حکایت تلخی که او یاد کرده، از سرنوشت یک پیرمرد گروگان است، به گفته او آن پیرمرد که جایش در نیزدیک  دروازه اتاق بوده است، هر فردی که برای شکنجه گروگان ها می‌آمده اند بر روی گرون او می نشسته اند، در نهایت او از اثر این بد رفتاری و شکنجه کشته شده است.

به گفته خدا بخش، گروگان‌گیر ها  دوازه قبر را با دست گروگان‌ها  کنده بوده اند و هر اسیری که کشته می‌شدند در یکی از آن قبرها گور می‌کردند.

هفت گروگانی‌که سربریده شده در یک ونیم ماهی که اسیر بوده اند با آنها یکجا نگهداری می‌شدند اند، اما در روزهای اخیر  آنها را جدا کرده بودند.

گروگان‌های آزاد شده می‌گویند وقتی جناح مخالف طالبانی که گروه دیگر طالبان که همکار گروگان‌گیران بوذند، در جنگ پیروز می‌شود. افراد آن گروه، به اتاق آن‌ها داخل می‌شوند و گروگان ها را آزاد می‌سازند.

مطالب مرتبط