یونسکو: ساخت و ساز غیرقانونی خانه‌ها ؛ میراث فرهنگی بامیان را تهدید می‌کند

یونسکو سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل از تخریب آثار باستانی در بامیان ابراز نگرانی کرده و از دولت افغانستان خواسته که جلو ساخت و ساز خانه‌ها را در محدوده آثار باستانی بگیرد. بامیان-2پاولوفوتنانی نماینده سازمان یونسکو در افغانستان در همین مورد یک نامه را به وزارت اطلاعات و فرهنگ و ریاست فرهنگ ولایت بامیان فرستاده در آن از ساخت و ساز غیر قانونی منازل و شهرک‌های غیر قانونی که اثار باستانی ولایت بامیان را تهدید می‌کند به شدت ابراز نگرانی کرده است. در این نامه از دولت و اداره محلی بامیان خواسته شده که جلو این ساخت و سازها را گرفته و خانه‌ها باید مطابق ماسترپلان فرهنگی این ولایت ساخته شوند.

همچنان در این نامه ابراز نگرانی شده که ساخت و سازهای غیرقانونی در بامیان چهره فرهنگی این ولایت را تحت تاثیر قرار داده است.

در همین مورد مسوولان وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور نیز نگرانی دارند. سید مصدق خلیلی معین فرهنگی این وزارت می‌گوید: «ماهمواره نگرانی خویش را از ساخت و ساز های غیرقانونی که میراث فرهنگی بامیان را تهدید می‌کنند ابراز کرده ایم».  به گفته او  اگر از ساخت و سازهای غیر قانونی در بامیان گرفته نشود، این مساله باعث می‌شود که ساحات و اثار فرهنگی بامیان از فهرست میراث فرهنگی جهان حذف شود.

با آن‌که از این نامه سازمان یونسکو یک ونیم ماه می‌گذرد تاکنون دولت به این نگرانی توجه نکرده و هنوز هم ساخت و سازهای غیرقانونی در بامیان را متوقف نکرده است.

به گفته باشندگان این ولایت  اداره محلی تنها کار یک مجمع مسکونی در منطقه «جلگره» ، که زمین آن  از سوی زورمندان و فرماندهان جهادی غضب شده را متوقف کرده اما در سایر مناطق کار ساخت و سازهای غیر قانونی جریان دارد.

اما محمد آصف مبلغ معاون والی بامیان می‌گوید اداره محلی به نیروهای قطعه صفر 12  که وظیفه حفاظت از آثار باستانی این ولایت را دارد، دستور داده که هرچه زود تر جلو ساخت و سازهای منازل غیرقانونی و خارج از ماسترپلان فرهنگی این ولایت را بگیرد.

مطالب مرتبط