وزارت امور زنان : خشونت علیه زنان افزایش یافته است

وزارت امور زنان از وضعیت و خشونت علیه زنان گزارش داده و گفته است آمار خشونت علیه زنان از سال گذشته کرده، بیشتر شده است.

Untitled-249

براساس ارزیابی این وزارت، در شش ماه اول سال جاری 850 مورد خشونت علیه زنان در این وزارت به ثبت رسیده است، درحالی در سال گذشته 764 مورد بوده است.

 آماری موردی که این وزارت از خشونت علیه زنان به ثبت رسانده شامل 36 قتل،21 خودکشی،23 تجاوزجنسی، 390 مورد لت وکوب 47 طلاق و 36 مورد ازدواج اجباری می‌باشد.

عزیزه عدالتخواه رییس حقوق وزارت امور زنان می‌گوید آمار خشونت با زنان بیشتر از آنچه که در وزارت امور زنان به ثبت رسیده می‌باشد. بسیاری از زنان به دلایل اجتماعی و محدودیت‌های اجتماعی،خشونت علیه شان را پنهان می‌کنند.

به گفته او وزارت امور زنان برای کاهش خشونت علیه زنان برای زنان آموزش‌های حقوقی و سواد آموزی تایر کرده است که تا زنان با آگاه شدن از حقوق و بلند رفتن آگاهی شان، از خشونت ورزی مصونیت یابند.

سنتی بودن جامعه، ارزش‌ها و هنجارهای مردسالارانه، فرهنگ معافیت، نارسایی در نظام عدلی و قضایی، سطح پایین آگاهی از حقوق زنان، از عوامل خشونت علیه زنان در افغانستان محسوب می‌شوتد. برعلاوه این عوامل، فعالان حقوق زنان تصویب نشدن قانون منع خشونت علیه زنان از سوی پارلمان را در افزایش افزایش خشونت با زنان موثر می‌دانند. به باور آنها تصویب نشدن این قانون باعث شده که برای دفاع از حقوق زنان پشتوانه‌ای قانونی و اجرایی ایجاد نشود و این مساله در کاهش نیافتن خشونت علیه زنان نقش دارد.

مطالب مرتبط