تداوم امروز «انقلاب تبسم» از بدخشان تا هرات  

در اعتراض به گروگان‌گیری و سربریده شدن هفت غیرنظامی توسط طالبان در زابل، امروز نیز  در ولایت بدخشان، بغلان، غور و هرات همایش و راه پیمایی‌های اعتراضی برگزار شد. 151114094117_herat_protest_640x360_bbc_nocreditهفت گروگان سربریده شده از مردم جاغوری ولایت غزنی بودند که در حدود یک و نیم ماه پیش توسط افراد مسلح در مربوطات ولسوالی گیلان غزنی ربوده شدند. اما به روز یکشنبه در زابل توسط افراد طالبان منسوب به داعش، به طور فجیانه کشته و سربریده شدند. خانواده قربانیان و مردم پیکرهای آنها را به کابل آوردند. به روز چهارشنبه هفته گذشته یک همایش بزرگ اعتراضی در نکوهش خشونت و سربریده شدن آنها با اشتراک همه‌ای مردم از هر قوم در کابل برگزار شد.

در جمع سربریده شدگان یک دختر نه ساله به نام شکریه تبسم نیز شامل بود، به این دلیل برپایی اعتراض‌ها در همدردی با او که  میلیون‌ها  نفر در کشور و خارج از کشور به جاده‌ها آمدند و روحیه انسانی را در افغانستان و سراسر جهان میان افغانها به وجود آورد که در سی وشش سال گذشته افغانستان سابقه ندارد، از سوی کاربران شبکه اجتماعی به نام«انقلاب تبسم» نام گرفته است.

امروز نیز به طور گسترده در ولایت‌های بدخشان، بغلان، غور و هرات، هزاران نفر به جاده‌ها آمدند و جنایت‌های انجام شده بر هفت گروگان و بیدادگری طالبان برشهروندان کشور را نکوهش کردند، از تامین و عدالت و پایان خشونت سخن گفتند.

 همایش اعتراضی امروز در هرات دومین همایشی بود که در این ولایت به طور گسترده و با شکوه برگزارشد. در این همایش که همه اصناف و گروه‌های قومی و اجتماعی هرات شرکت کرده بودند با تدابیرامنیتی در مقابل مقام ولایت هرات برگزارشد. شرکت کنندگان ضمن نکوهش خشونت، از تامین عدالت و نیز از اقدام دولت برای امنیت شهروندان شعار دادند.

 همچنان در خارج از کشور، از دیروز و امروز، در لندن، استرالیا، اتریش و امریکا همایش اعتراضی  در همدردی با گروگان‌های سربریده  زابل برگزار شد و شرکت کنندگان ضمن اعتراض و سخنرانی  به یاد آنها شمع روشن کردند.

 پیکر قربانیان زابل دیروز توسط چرخبال در جاغوری انتقال داده شد و با استقبال بی‌نظیر مردم قرار گرفت و هزاران نفر در آن ولسوالی جنایت طالبان را نکوهش کردند و شعار دادند که از امنیت، صلح، برابری حقوق شهروندی و پاسخ گوی دولت در تامین دفاع می نمایند. بالاخره پیکر قربانیان با تشیع میلیونی از کابل تا زادگاهش در آنجا  به خاک سپرده شدند.

مطالب مرتبط