بانوی اول افغانستان برای حل مشکلات پناهجویان به اروپا رفت

رولا غنی، بانوی اول افغانستان به اروپا رفت تا در دیدار با مقام‌های اروپایی، آنان را متقاعد کند که برخورد دوستانه‌تر با پناهجویان افغانستان داشته باشند.

09--09

قرار است در این سفر مشکلات پناهجویان و روند پذیرش آنان از سوی اروپا بررسی شود.

عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین به بی‌بی‌سی گفت که دولت افغانستان بارها از کشورهای اروپایی خواسته که به دلیل ناامنی و بحرانی بودن افغانستان، در مورد پذیرش مهاجرین افغان سخاوتمندانه عمل کنند.

آقای بلخی تاکید کرده است که در حال حاضر بانو غنی در آلمان به سر می‌برد و به زودی با مقام‌های این کشور گفت‌وگو خواهد کرد.

آقای بلخی گفت که روز گذشته با صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه افغانستان دیدار کرده و هر دو وزیر تصمیم گرفته‌اند به زودی سفیران کشورهای اروپایی مقیم کابل را خواسته و با تشریح وضعیت افغانستان، از دولت‌های آنها بخواهند در مورد پذیرش مهاجران افغان دیدی مثبت داشته باشند.

او گفت که برای بررسی وضعیت مهاجرین افغان در این کشورها نیاز است تا افغانستان و کشورهای اروپایی با همدیگر تبادل نظر همیشگی داشته باشند تا تصمیمی توسط این کشورها گرفته نشود که اجرایی کردن آن مشکل باشد.

آقای بلخی گفت که خواست افغانستان پذیرش تمام مهاجرین افغان در این کشورها، براساس قوانین بین‌المللی و قوانین داخلی این کشورها است.

با شدت گرفتن موج پناهجویان در ماه‌های اخیر، آلمان یکی از کشورهایی بود که پذیرای بیشترین شمار مهاجران به خصوص از سوریه و افغانستان است.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در افغانستان می‌گوید که شمار پناهجویان افغانی که در هشت ماه نخست سال جاری میلادی به اروپا رفته‌اند، به بیش از ۱۲۲ هزار نفر می‌رسد.

نادر فرهاد، سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در افغانستان، به بی‌بی‌سی گفت که این آمار در مدت مشابه در سال گذشته بیش از سی هزار نفر بود.

مطالب مرتبط