مقام‌های پاکستانی: زمینه مذاکرات صلح میان طالبان  و دولت افغانستان را فراهم می‌سازیم

روند مذاکرات صلح دولت افغانستان با گروه طالبان بعد از مرگ ملاعمر رهبر این گروه متوقف شد و اختلافات داخلی میان رهبران طالبان، روند مذکرات صلح را به تعویق انداخت.

طارق-فاطمي

مقام‌های بلند پایه دولت پاکستان آمادگی  خود را برای از سرگیری مذاکرات صلح اعلام کردند.

طارق فاطمی دست یار صدر اعظم پاکستان در دیدار با لورل می‌لر نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان و پاکستان ابراز کرد که کشورش طرفدار پیشبر برد روند صلح به رهبری دولت افغانستان است.

وی همچنان افزود، دولت پاکستان آماده است تا زمینه‌ی مذاکرات صلح را میان دولت افغانستان و طالبان  را فراهم ‌سازد.

در همین حال وزارت خارجه پاکستان نیز با نشر خبرنامه‌ای می‌گوید آقای فاطمی در دیدارش با نماینده آمریکا، به روابط سازنده پاکستان مبتنی براعتماد با افغانستان تاکید کرده است.

سفارت ایالات متحده با نشر خبرنامه ای گفت  که مقام‌های امریکایی به خاطر قربانی دادن پاکستان در نبرد بر ضد دهشت افگنی، عمیقا سپاس گزاری دارد.

از دیر زمانی روابط میان اسلام آباد و کابل خوب نبود و  در ماه اگست این روابط  پس از آن به تیره گی کشیده شد که دولت افغانستان مسوولیت بم‌گذاری در  شاه شهید کابل را که منجر به کشته شدن ده ها نفر شد، پاکستان را مسوول آن دانسته است.

مطالب مرتبط

یک نظر

  1. امریکا هم مانند پاکستان در موردافغانستان از دو روی و منافقت کار میکرد دوست صادق و راست کار برای افغانستان نیست .

    اول اینکه در مدت چهارده سال کوچک ترین کاری اساسی و زیر بنایی برای ما انجام نداد اردو ما را به صفت یک دوست دلسوز مجهز به قوای هوای و دافع هوایی نیرومند نساخت سلاح درست بدرد خور و مدرن با وجود تقاضای های مکرر رهیس جمهوری نداد بزرک ترین خیانت امریکا چهار بال طیاره کهنه فرسوده سینه بغل جنک دوم جهانی ساخت ایتالیا را به افغانستان خرید از خط پرواز کشیده شده بود به بسیار مشکل این طیاره لاشه خود را تا کابل رساند کرزی گفت بمبیرک را ا کارنداریم پس ببرید این طیاره بیچاره از بسکه ناتوان و ضعیف بود توانی پس رفتن را نداشت مانند یک آهن کهنه در گوشه میدان کابل باقی مانده منتها دروغ و غلطی و دو روی و عدم صداقت امریکا در مورد افغانستان است.

    مهمتر از همه در کنفرانس صلح همرایی طالبان چندی قبل در اسلام آباد صورت گرفت پاکستان منافق پلید از طرف شخص مرده کور که دوسال پیش توسط خودپنجابی مردار شده بود نمایندهاز طرف شخص مرده به خاطر مذاکره یک طالب تعین و معرفی میکند نماینده رسمی دولت امریکا هم در مجلس حضور دارداگر امریکا از مرک ملای کور خبر دارد بما نمی گوید دلیل بغیراز منافقت و همدستی با پاکستان چیزی دیگر نیمتواند باشد. دوم در صورتیکه امریکا بااین طول عرض و تکنالوجی مدرن و قوای نظامی خود در منطقه خود خبر از مرگ ملا عمر ندارد هم مسولیت دارد و هم شرم آور و جای بس خجالت باین سوپر قدرت است در هردو حالت امریکا با افغانستان صادق نیست همدست پاکستان است.

    باز امریکا کوشش میدارد دولت افغانستان مذاکره بهیوده را بادشمن تاریخی پلید رزیل دروغ گو انجام دهند درین مورد سفیر افغانستان جانان موسی زی اجینت پنجابی بدون استیذان مرکز خلاف نظر رهیس جمهور و پالیسی افغانستان در مصاحبه خود ابراز نظر میکند مردم گیچ است موسی راست میگوید و یا اشرف غنی قسمیکه از نظریات موسی زی برداشت میشود موسی زی مانند یک اجینت پنجابی به نفع پاکستان فعالیت میکنداز مرکز هدایت نمیگیرد جناب وزیر خارجه ما هم در خواب خر گوش است توانایی کار را ندارد موسی زی خاین باید از پست سفارت عاجل بر طرف گردد. بهترین سیاست با پاکستان قطع رابطه با پنجابی هاست قطعا پاکستان دوست افغانستان نمی شود پاکستان افغانستان آباد خود مختار توانمند را نمی خواهد یک افغانستان غلام و مزدر میخواهد. این غلامی در خون افغان اصیل نیست به هیچ وجه تن به غلامی پستی وطن فروشی نیمدهند چند طالب کثیف بی هویت دون صفت نمایندگی از مردم افغانستان نمیکند.

    درین مدت چهارده سال بارهاکرزی به پاکستان سفر کرد از پاکستان خواهش کرد مانند برادر و همسایه نیک رابط داشته باشیم غنی هم چنان تقاضا کردحتی خورد ضابطان پنجابی زیاد بکابل آمدن غنی خوب پذیراهی شان کرد و همچنان به اساس تقاضای رهیس جمهور و جنرالهای پنجابی رابطه خود را با هند سرد ساخت نتیجه مثبت نداد هر آنچه پاکستان توانی داشت در تخریب افغانستان صرفه نکرده شروع تخریب مجسمه تاریخی با میان تخریب شهر کابل توسط اجینت های مزدور خود باید از کردار و رویه خصمانه و کینه جویانه پاکستان آموخت باید مانند دشمن باپاکستان نگاه و معامله کردقطع رابط سیاسی به نفع افغانستان است . حاجی صبور