خلیلی: در تظاهرات کابل، هیچ سمت و گروهی دخیل نبود

محمد کریم خلیلی، معاون پیشین ریاست جمهوری در واکنش به اظهارات دیشب محمد محقق و تظاهرات میلیونی مردم در شهر کابل گفته است که این راهپیمایی خود جوش بوده است.

2130آقای خلیلی با نشر بیانیه‌یی گفته است که هیچ حزب سیاسی و گروهی این تظاهرات را رهبری و سازمان دهی نکرد؛ اما مردم به گونه‌ی خود جوش به سوی ارگ حرکت کردند.

دیروز کابل شاهد بزرگترین تظاهرات مردمی در واکنش به کشتار مسافران در ولایت زابل و بی‌کفایتی دولت در برابر ناامنی بود.

خلیلی با حمایت از تظاهرات دیروز گفته است که برای درمان به خارج از کشور به سر می‌برد، و اگر در کابل می‌بود، در این اعتراض مردمی شرکت می‌کرد.

او در بیانیه‌ی خود گفته است که خواسته‌های معترضان مشروع است و سران حکومت وحدت ملی باید برای برآورده کردن آن اقدام کنند.

در اعلامیه آمده است: “خواسته‌هایی که امروز از سوی مظاهره‌کنندگان مطرح شد، اکثرا خواسته‌‌های دیرینه و تاریخی مردم بوده که در مقاطع مختلف مطرح گردیده؛ اما تاهنوز متأسفانه برآورده نشده است.”

این در حالیست که محمد اشرف غنی، رییس جمهوری در دیدار با نمایندگان معترضان گفت که دولت توانایی انجام برخی خواسته های معترضان را ندارد.

او به ایجاد قول اردو در یکی از ولایات مرکزی افغانستان اشاره کرد و گفت که در این مورد کمک و همکاری جامعه جهانی و ناتو نیاز است و افغانستان به تنهای توانایی این کار را ندارد.

نمایندگان معترضان در دیدار با رییس جمهور تامین امنیت، ایجاد قول اردو در مناطق هزاره جات، بازگشایی شاهراه‌ها و نوازش کردن خانواده‌های شهدا را از مهمترین خواسته‌های خود مطرح کردند.

این تظاهرات در جریان چندین سال گذشته بی‌پیشینه بود و در آن هزاران نفر اشتراک کرده بودند.

تظاهرات ساعت هفت بامداد دیروز از دشت برچی آغاز شد و تا پاسی از شب در مقابل ارگ ریاست جمهوری جریان داشت.

مطالب مرتبط