عمق شکاف میان دولت و ملت؛ راهپیمایی میلیونی سرکوچه‌یی

ده‌ها هزار باشنده‌ی کابل، غزنی و میدان‌وردگ، دیروز صدهامتر از برچی تا ارگ را راهپیمایی کردند تا با رهبران حکومت صحبت کرده و خواسته‌های خود را مطالبه کنند.

20151111_111128این راهپیمایی ساعت هفت صبح دیروز آغاز شد و با به وجود آمدن برخی تنش‌ها، تا پاسی از شب ادامه داشت.

سرانجام حکومت وحدت ملی شماری از نماینده‌گان معترضان را در حضور رییس اجرایی، سرپرست وزارت دفاع، وزیر داخله و محمد محقق دعوت کرد؛ اما پایان این نشست انعکاسی خلاف انتظارها را در پی داشت.

نماینده‌گان معترض با انتقاد از عملکرد رییس جمهور و رییس اجراییه گفتند که مردم در شرایط وخیم امنیتی زندگی می‌کنند و بیشتر مسیرهای رفت‌وآمد به مرکز بسته است.

به گفته‌ی آنان، طالبان از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا به مردم صدمه بزنند؛ اما با تلاش‌های مکرر، دولت هیچ توجهی به این چالش‌ها نکرده است.

رییس جمهور اما گفت که حکومت وحدت ملی با تاکید بر تامین وحدت ملی، از تمام اختیارات و امکانات خود برای امنیت و حفاظت از جان مردم استفاده کرده است.

آقای غنی گفت که در آینده نیز به امنیت شاهراه‌ها و سرکوب مخالفان مسلح دولت توجه جدی خواهد شد؛ اما تظاهراتی که هدفش نابودی نظام و دولت باشد قابل قبول نیست.

او در این نشست گفت که عمرش را کرده و دوست دارد برای مردمش بمیرد؛ اما مرگ بر ارگ گفتن و مرگ بر ریاست جمهوری گفتن، دشمن را شاد می‌کند و غیر قابل درک است.

غنی وعده سپرد که خواسته‌های مشروع معترضان را در نظر می‌گیرد و از تکرار گروگان‌گیری و گسترش ناامنی جلوگیری خواهد شد.

به گفته‌ی او، از آغاز گروگان گیری در ولایت زابل حکومت برای آزادی آنان تلاش کرد؛ اما مشکلاتی که در فرراه وجود داشت، اجازه نداد عملیات به موقع و موثر تمام شد.

در همین حال، داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دولت نیز از مردم خواست که به گونه‌ی مشروع از دولت انتقاد کنند و برای رفع مشکلات موجود، همکار نظام باشند.

آنچه در این نشست بیشتر از گذشته خاطر مردم را رنجانده، انتقادات تند محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی است که گفت: “ما با کسانی که از سرکوچه‌ها جمع شده و مرگ بر ارگ شعار می‌دهند کاری نداریم.”

او گفت: “دولت برای آزادی گروگان‌ها تلاش کرده و خواهد کرد؛ اما عده‌یی نباید از احساسات مردم سو استفاده کند و خون شهدا را بهانه کرده و در تلاش براندازی نظام و بدنا کردن آن باشند.”

20151111_102036این نشست که به گونه‌ی زنده از تلویزیون ملی نشر می‌شد در پایان سخنان رییس جمهور قطع شد؛ اما رسانه‌ها گزارش داده اند که معترضان تا پاسی از شب در مقابل ارگ حضور داشتند.

ظاهراً حکومت و نماینده‌گان معترضان به توافق رسیده اند که اجساد شهدا دفن شوند و دولت نیز برای رفع مشکلات مردم اقدامات جدی را روی دست خواهد گرفت.

در جریان چندین سال گذشته، تظاهرات دیروز بی پیشینه دانسته شده است.

برخی ناظران گفته اند که شمار معترضان دیروز به یک میلیون نفر می‌رسید و به گونه‌ی دیموکراتیک راهپیمایی کردند.

شکاف دولت و ملت

در همین حال، موسی عمرزی، آگاه مسایل سیاسی به خبرگزاری افق گفته است که دیر واکنش دادن حکومت وحدت ملی به معترضان و سخنان تند برخی رهبران سبب شد تا شکافی که در میان دولت و ملت ایجاد شده بود، بیشتر از گذشته عمیق شود.

به گفته‌ی او، نظام‌های دیموکراتیک بر اساس رای مردم و خواسته‌های مردم استوار است، اگر دولت نتواند ابتدایی ترین و مشروع‌ترین خواست مردمش را برآورده کند، تداوم نظام و ریاست جمهوری مشکل خواهد بود.

آقای عمرزی با تاکید براینکه مردم افغانستان یاد گرفته اند که چگونه به گونه‌‎ی دیموکراتیک خواسته‌های خود را مطالبه کنند گفت که سکوت ارگ سران حکومت، پی آمدهای ناگوار در پی خواهد داشت.

او همچنان افزود که حکومت وحدت ملی‌ میتواند با توجه به اولویت‌های کاری که در روزهای انتخابات شعار می‌دادند، مردم را با کار و خدمات رسانی آرام کنند و برای تداوم نظام و دولت کار کنند.

مطالب مرتبط