سرور دانش : سربریدن گروگان‌ها در زابل برای ما پیام روشنی دارد

محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهور از آدرس دفتر ارتباط مردمی خویش در رابطه به سربریده شدن هفت گروگان در زابل ، اعلامیه صادر کرده و ضمن محکومیت این عمل ، با قربانیان ابراز همدردی نموده است.

thسرور دانش در این اعلامیه‌، سربریده شدن این گروگان‌ها را خلاف آموزه‌های دین دانسته و گفته است، این عمل در آموزه های هیچ دین و مذهبی جای ندارد.

آقای دانش در این اعلامیه نوشته : « از دشمنان خون ریز و قسی القلبی که روزانه ده‌ها تن از فرزندان افغانستان را در نقاط مختلف کشور و به اشکال گوناگون به شهادت می‌رسانند، هیچ انتظاری غیر از آن چه در زابل اتفاق افتاد، نمی‌رود. بسی ساده لوحانه است که از آن‌ها توقع مدارا و رفتار انسانی داشته باشیم. واقعه دلخراش زابل پیام‌های روشنی برای همه ما دارد و باید آن را درک کنیم».

سرور دانش از اداره محلی زابل و نهادهای امنیتی در مورد رهایی گروگان‌ها شکایت کرده و گفته است اگر جدیت‌های روزهای اول برای رهایی گروگانها ادامه می‌یافت، فاجعه سربریدن گروگان‌ها اتفاق نمی‌افتاد.
آقای دانش با غم‌انگیز خواندن این حادثه گفته، تلاش دشمنان این است که به با انجام چنین جنایت تختم دشمنی و کینه را بکارند و جنگ‌های قومی را برای تحقق اهداف شان به راه بیاندازند.
او به مردم وعده داده که از طریق مراجع رسمی و امنیتی و به ویژه شورای امنیت، گروگان‌گیری در زابل و مصوبات حکومت و شورای امنیت ملی را در مورد آن، مورد بررسی دوباره قرار می‌دهد تا اقدام‌های لازم صورت‌گیرد.

گروگان‌های که سربریده شده اند به شمول چهار مرد، دو زن و یک دختر نه ساله می باشند. آنها در حدود یک ونیم ماه پیش توسط افراد مسلح از منطقه «دشت دالو» ولسوالی گیلان غزنی ربوده شدند و آنها را در زابل بردند. مردم زابل و طالبان محلی گفته بودند که آنها توسط افراد داعش گروگان گرفته شده اند.
دیروز مقام‌های امنیتی ولایت زابل خبردادند هفت گروگان مردم جاغوری، در جریان جنگ طالبان و افراد منسوب به داعش در ولسوالی ارغنداب زابل در هنگام شکست افراد داعش توسط آنها سربریده شده اند و جنازهای شان در ولسوالی چاه‌جوی آن ولایت انتقال داده شده اند و در شفاخانه می‌باشند.
این درحالی‌است که شش مسافر دیگر گروگان گرفته شده از مردم جاغوری که توسط طالبان و افراد منسوب به داعش گروگان گرفته شده بودند و نیز از سرنوشت گروگان‌های باقی مانده از جمع 31 گروگان که در زمستان سال گذشته گروگان گرفته شده بودند،خبری نیست.

دولت دوهفته پیش با فرستادن یک هیات به جاغوری وعده داده بودند که برای رهایی این گروگان‌ها عملیات را راه اندازی می‌کند و با همکاری مردم و بزرگان زابل آنها را رها می‌سازند، اما پیش از تحقق این وعده، هفت گروگان اخیر جاغوری توسط افراد منسوب به داعش سربریده شدند.
فاجعه سربریده شدن این گروگانه‌ها واکنش گسترده اجتماعی و عاطفی را در میان مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت و همه آن را محکوم کرده اند.

مردم جاغوری گفته اند که جنازه‌ها را به جاغوری انتقال نمی‌دهند از طریق شورای صلح دولت تحویل می‌گیرند و در اعتراض به کوتاهی دولت در برابر گروگان‌گیری در  زابل و نیز سکوت نهادهای‌مدافع ملی و جهانی حقوق بشر، با جنازه‌های سربریده شده در برابر ارگ و دفتر سازمان ملل اعتراض کرده و بعد برای خاکسپاری به جاغوری می‌برند.

مطالب مرتبط