کار سروی مقدماتی نفوس شماری در بلخ آغاز شد  

مقام‌های محلی ولایت بلخ امروز از آغاز کار مقدماتی سروی عمومی نفوس شماری در شهر مزارشریف و ولسوالی‌ها ولایت بلخ خبردادند. 

12212006_921111594640695_1162715636_nحسیب‌الله موحد معاون مسلکی اداره مرکزی احصایه کشور که در ولایت بلخ سفر کرده بود، به خبرگزاری افق گفت هدف از انجام این مرحله سروی بررسی وضعیت خانواده‌ها از لحاظ جمعیت، آموزش، اقتصاد، اشتغال، صحت و مسکن است.

وی همچنان  نقش این سروی عمومی  را در پلان‌گذاری دولت مرکزی ومقام‌های محلی مهم و اساسی دانست.

ولایت بلخ  نهمین ولایتی‌است که کار سروی مقدماتی نفوس شماری دراین ولایت آغاز شده است و دراین دوره کارمندان اداره احصایه، تمام خانه‌ها را در ولایت بلخ و ولسوالی‌های آن  نشانه گذاری می‌کند و زمینه را برای سروی نهایی آماده می‌سازند.

درهمین حال مسوولان اداره احصایه مرکزی کشور می‌گویند تا حال در 8 ولایت کارسروی مقدماتی نفوس شماری به پایان رسیده و هزینه‌ی مالی آن از سوی کشورهای جاپان و انگلستان پرداخت شده است.

 ذبیح الله اختری رییس خدمات تخنیکی ولایت بلخ  با استقبال از آغاز روند سروی نفوس شماری در ولایت بلخ می‌گوید در حال حاضر دولت برای 1 میلیون و 400 هزار تن در ولایت بلخ طرح ارائه  خدمات دارد، اما باید در این ولایت  برای 2 میلیون و 400 هزار تن خدمات ارایه شود. زیرا؛ به علت ناامنی‌ها، با آمدن بیجاشدگان از ولایت‌های دیگر جمعیت در این ولایت بیشتر شده است.

مسوولان برنامه نفوس شماری مقدمانی، نبود امنیت را مهم ترین عامل اجرا نشدن سروی عمومی و نفوس شماری نهایی در کشور می‌دانند.

 مسوولان اداره احصایه می‌گویند که پس از انجام کارمقدماتی سروی نفوس شماری که  در مدت  دوهفته  به پایان خواهد رسید، کار اصلی سروی عموی نفوس در این ولایت آغاز می‌شود.

 در پروسه این سروی  در ولایت بلخ 2500  فعالیت دارند و این پروسه تا یک ونیم ماه دیگر ادامه می‌یابد.

 پیش ازاین سروی مقدمانی نفوس شماری در ولایت‌های بامیان، کابل، پروان، کاپیسا،غور، دایکندی و سمنگان انجام شده است.

مطالب مرتبط