امنیت شرط اصلی اشتراک مردم افغانستان در انتخابات است

یک نظرسنجی جدید پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 در افغانستان نشان می دهد که اکثر مردم گفته اند به نامزدی رای می دهند که سابقه فساد اداری نداشته باشد و حقوق بشر را نقض نکرده باشد .

موسسه (Glevum Associates) و (AIRC) یک نظرسنجی مشترک را در مورد انتخابات سال آینده افغانستان انجام داده اند. در این نظرسنجی از 2500 تن در 34 ولایت افغانستان در مورد انتخابات پرسیده شده است.

الیسا بوید، مدیر عمومی موسسه گلیوم اسوشیتس روز یکشنبه (8 جدی 1392) در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که امنیت شرط اصلی شهروندان افغانستان برای اشتراک در انتخابات است: «امنیت مهمترین مساله برای رای دهندگان است. ما در رابطه به مسایل دیگر مربوط به امنیت نیز پرسیدیم. 61 درصد پرسش شوندگان گفته اند به کسی رای می دهند که با طالبان مصالحه کند».

در این نظرپرسی گفته شده است که 84 درصد پرسش شوندگان گفته اند مساله قومی برای آن ها مهم نیست و به نامزدی رای می دهند که از قوم آن ها نباشد.

براساس این نظرسنجی، 59 درصد اشتراک کنندگان گفته اند در صورتی که یکی از نامزدان زن می بود، به او رای می دادند. این در حالی است که هیچ زنی در لیست نامزدان ریاست وجود ندارد.

این نظرسنجی همچنان نشان می دهد که 58 درصد پرسش شوندگان به نامزدانی رای خواهند داد که از سوی خانواده آنها تایید شود. همچنین 85 درصد گفته اند برای آن ها مهم نیست که رییس جمهور کرزی از کدام نامزد حمایت می کند.

در این نظرسنجی سوالاتی مربوط به حضور نیروهای خارجی پس از سال 2014 نیز گنجانده شده است. چنانچه 71 درصد اشتراک کنندگان در این مورد گفته اند به نامزدی رای خواهند داد که می خواهد در آینده با ایالات متحده امریکا روابط داشته باشد.

علاوه بر این، در رابطه به شفافیت انتخابات نیز در این نظرسنجی از مردم پرسیده شده است. خانم بوید گفت: «شفافیت در هر انتخاباتی از اهمیت زیادی برخورد است. 77 درصد گفته اند که انتخابات سال 2014 شفاف خواهد بود».

براساس این نظرسنجی، یک سوم پرسش شوندگان گفته اند که هیچ چیزی در مورد پروسه انتخابات نمی دانند. این نظرسنجی توصیه کرده که باید آگاهی عامه در مورد انتخابات و پروسه های مختلف آن در بین مردم افزایش یابد.

نظرپرسی اخیر همچنان نشان می دهد که بیشتر مردم افغانستان معلومات خود را از طریق رادیو به دست می آورند؛ زیرا رسانه های چاپی و تصویری در روستاهای دور افغانستان قابل دسترس نیست. این نظرسنجی نشان می دهد که نیمی از اشتراک کنندگان از بروز خشونت و درگیری پیش از انتخابات و در هنگام برگزاری انتخابات نگران هستند. آن ها گفته اند در صورتی که به پای صندوق های رای حاضر خواهند شد که در مورد امنیت شان اطمینان داشته باشند.

همچنین 40 درصد دیگر با حضور نیروهای بین المللی پس از سال 2014 راضی بوده و گفته اند که نامزدی که پیروز می شود، بهتر است شماری از نیروهای خارجی را در این کشور نگهدارد. بیش از 49 درصد اشتراک کنندگان این نظرسنجی از رییس جمهور آینده خواسته اند که امنیت را تامین کند و به جنگ خشونت پایان دهد. 17 درصد دیگر گفته اند که اقتصاد مهمترین موضوع است و باید رییس جمهور آینده برای بهبود اقتصادی در افغانستان تلاش نماید.

همچنین 6 درصد مردم گفته اند که رییس جمهور آینده باید به تعلیم و تربیه توجه کند و تلاش نماید تا بی سوادی در افغانستان کاهش یابد.

مطالب مرتبط