محمد اشرف غنی قرار داد میان وزارت شهر سازی و شرکت خلیل الله فیروزی را لغو کرد

محمد اشرف غنی، قرارداد ساخت یک شهرک میان شرکت نبی زاده وردک – خلیل الله فیروزی با وزارت شهرسازی را لغو اعلام کرد.

به گزارش افق به نقل از خبرنامه ارگ ریاست جمهوری. قرار داد میان شرکت خلیل الله فیروزی و وزارت شهر سازی که قرار بود بخش عمده سرمایه‌ آن را یکی از بدهکاران اصلی پرونده کابل‌بانک(خلیل الله فیروزی) تامین کند را لغو کرد.

در خبر نامه ارگ ریاست جمهوری امده است از آنجائیکه رسیدگی به دوسیه کابل بانک بخاطر حصول قرضه ها از نزد شرکای آن از تعهدات عمده حکومت جمهوری اسلامی افغانستان می باشد؛1950344-thumb-620x300

به دلیل اینکه حصول قرضه های این بانک از طریق جستجو راه های حل ممکنه و در مطابقت با قوانین نافذه کشور و تجارب بین المللی باشد؛

و بر مبنای مشوره حقوقی اداره تصفیه کابل بانک و بر اساس حسن نیت نسبت به سرعت بخشیدن جمع آوری قرضه های کابل بانک، یک تفاهمنامه همکاری با شرکت نبی زاده وردک و خلیل الله فروزی از طرف وزارت شهر سازی و مسکن به تاریخ ۱۳ عقرب سال روان به امضا رسید.

رئیس جمهور افغانستان غرض دقت و توجه بیشتر به هدف تطابق این تفاهمنامه با قوانین نافدهء کشور و الزامیت های ناشی از احکام محکمه در خصوص متهمین کابل بانک، دستور بررسی عاجل و همه جانبه تفاهمنامه مذکور را صادر نمود.

رئیس جمهور کشور بر اساس این ارزیابی ها تصامیم ذیل را اتخاذ کرد:

۱- تمامی مندرجات حکم محکمه مبنی بر محکومیت خلیل الله فروزی و مکلفیت اش مبنی بر باز پرداخت تمامی قرضه ها غیر قابل تغییر بوده و مرعی الاجرا می باشد. هیچ نهاد دیگری بجز از قوه قضایه کشور در روشنایی قانون نافذه افغانستان، صلاحیت تعدیل حکم محکمه را ندارد.

۲- از آنجائیکه این تفاهمنامه الزامی نبوده و بار حقوقی قرارداد را ندارد و به دلیل ضعیف بودن بنیاد های حقوقی آن، ملغی می باشد و از اعتبار ساقط است.

۳- در مورد جایداد ۶۸ جریب زمین تخصیص داده شده از سوی خلیل فروزی بخاطر اعمار پروژه وزارت شهر سازی، به اداره تصفیه کابل بانک دستور داده شده است تا مطابق احکام قانون، زمینه انتقال این ملکیت با در نظر داشت قوانین کشور به کابل بانک در مقابل جبران قرضه را بررسی و در زمینه پیشنهادات خود را هر چه زودتر ارائه نماید.

۴- لوی څارنوالی کشور هر چه عاجلتر در زمینه تطبیق کامل احکام محکمه در خصوص محکومین قضیه کابل بانک، گزارش دهد.

قابل یاد اوری است هنگام امضای قرار داد میان وزارت شهر سازی و  شرکت نبی زاده وردک – خلیل الله فیروزی مشاور حقوقی ریس جمهور

 عبدالعلی محمدی و مشاور ارشد ریس جمهور در حکومت داری خوب احمد ضیا مسعود وزیر شهر سازی و اقای ایزدیار معاون اول مشرانو جرکه و دیگر مسولان بلند پایه دولت حضور داشتند.

اینکه چرا پیش از اخذ قرار داد مسولین عالی رتبه دولتی چون مشاور حقوقی ریس جمهور و دیگر مسولین مسال حقوقی این موضوع توجه نگردند را شاید بعد ها از پشته پرده اشکار گردد.

مطالب مرتبط