دهقانان بغلان: اگر دولت حمایت نکند مجبور به کشت خشاش می‌شویم  

 ولایت بغلان در شمال از ولایت‌های زراعتی در کشور است که 80 درصد باشندگان آن پیشه زراعت دارند و نیازهای زندگی و معشیت شان را از این راه تأمین می‌کنند. 

Afghan men work in a cotton field in Balkh Province near the city of Mazar-e-Sharif, north of Kabul on October 10, 2008. Afganistan has been embroiled in conflict for more than three decades leaving the country with little resources for development. AFP PHOTO/ Manpreet ROMANA (Photo credit should read MANPREET ROMANA/AFP/Getty Images) ** TCN OUT **شماری از دهقانان و باغداران بغلان از نبود سردخانه زراعتی، عدم بازار فروش برای محصولات شان شکایت دارند. جوره بای یک دهقان روستای تاجیک‌های پلخمری می‌گوید: « محصولات برنج  و گندم ما در این سال‌ها کاهش یافته و در بازار نیز  قیمت‌های آن کم شده است، این اصلا برای کشاورزان سود ندارد».

محمد تقی نیز دهقان است و در روستای « مسجد گهنه» زندگی می‌کند وی نیز می‌گوید « باوجودی کاهش  محصولات زراعتی و نیز به دلیل نداشتن سردخانه‌ها و نبود بازار، بیشتری از محصولات ما  خراب می‌شوند و دهقانان مجبور می‌گردند که محصولات شان را به قمیت ناچیز بفروشند».

به گفته وی اگر دولت  در زمینه‌ای ساختن سردخانه و یافتن مارکیت برای فروش محصولات باغداری آنها اقدام نکند، کشاورزان در بغلان دوباره به کشت خشخاش روی خواهند آورد.

 عبدالسمیع وفا، استاد دانشگاه بغلان، در مورد نیاز کشاورزان به سردخانه به خبرگزاری افق  گفت « داشتن سردخانه برای محصولات باغداری یک امر ضروی است، سردخانه از یکسو کمک می‌کند که شهروندان به میوه‌‌های چهار فصل سال  دسترسی داشته باشند و از سوی دیگر دهقان باوجود آن فایده بیشتری به دست خواهند آورد».

وی همچنان افزود که  تجاران پاکستانی با داشتن امکانات بهتر از فرصت استفاده می‌کنند و میوه‌‌ها  را به بهای‌کم از باغداران کشور خریداری می‌کنند و با بسته بندی منظم  با تغییر جعبه  دوباره با قمیت چند برابر به  کشورما صادر می‌کنند.

محمدسالم صافی سرپرست ریاست زراعت بغلان نیز با تایید مشکلات دهقانان و باغداران در این ولایت گفت« باید دولت توجه جدی در بخش زراعت  و به ویژه باغداری نماید چون ایجاد سردخانه‌ها از متضرر شدن باغداران و دهقانان جلوگیری می‌کند».

نبود سردخانه‌ها و امکانات معیاری در بخش زراعت، از مشکلات عمده دهقانان در ولایت بغلان می‌باشند. کشاورزان این ولایت از دولت می‌خواهند که این امکانات را برای آنها تهیه کند.

مطالب مرتبط