فعالان مدنی در کابل، به سنگسار رخشانه در غور اعتراض کردند

فعالان مدنی در کابل  تظاهرات اعتراضی را برعلیه خشونت و سنگسار شدن دختری که 15 روز پیش در ولایت غور سنگسار شد انجام دادند.

151106174232_rukhshana_protest_kabul_640x360_afp فعالان مدنی در کابل، دیر روز جمعه 15 عقرب و در برابر این حادثه اعتراض کردند. به باور اعتراض کنندگان، دولت در زمینه‌ای مصونیت شهروندان و تطبیق عدالت در کشور کوتاهی کرده و این یکی از عوامل زمینه‌ساز گسترش خشونت و انجام اعمال ضد بشری مانند سنگسار در کشور شده است.

اعتراض کنندگان در این گردهمایی در برابر افکار افراط‌گرایی مذهبی نیز واکنش نشان دادند افراط‌گرای مذهبی را عامل جنایت‌های بشری در کشور شمردند و شعارهای برضد آن سردادند.

 رخشانه‌ ده روز پیش در یک دادگاه صحرایی در غور سنگسار شد. مقام‌های محلی غور سنگسار شدن رخشانه را تایید کردند و گفته‌اند که منطقه‌ای که سنگسار صورت گرفته در 45 کیلومتر دور تر از مرکز غور در تحت کنترول طالبان می‌باشد. اما تصویرهای که از سنگسار رخشانه منتشر شده نشان می‌دهد افرادی با لباس نظامی دولتی نیز در جمع سنگسار کنندگان حضور داشته اند.

علت اصلی که باعث شده سرنوشت رخشانه به سنگسار بکشد، ازدواج اجباری بوده است. بر بنیاد گزارشی که در روزنامه هشت صبح امروز به نشر رسیده است. رخشانه دوبار از طرف خانواده به ازدواج داده شده است و اما او که از این ازدواج‌های اجباری راضی نبوده با یک مرد دیگر به قصد ازدواج فرار کرده است. بعد از دستگیری در منطقه «غلمین» سنگسار شده است.

سنگسار شدن رخشانه واکنش گسترده را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت. رییس جمهور اشرف اشرف غنی این حادثه را جنایت بشری خواند و وزیر داخله کشور به پولیس غور دستور داد که هرچه زودتر عاملان سنگسار رخشانه را بازداشت نمایند.

مطالب مرتبط